Ungdomsböcker

Inatt när jag hade svårt att sova så låg jag och funderade lite på min ungdom och mindes vilka ungdomsböcker jag läste. Jag är ju en person som gärna gör mig av med onödiga prylar som gamla cd-skivor, böcker mm. men en låda ungdomsböcker har jag sparat åt Max där en hel del av mina favoritböcker från ungdomsåren finns med.

Här är fem av mina favoritbokserier från min ungdom:

Åshöjdens BK
Min absoluta favoritbokserie när jag började läsa böcker i 8-10 års åldern (?) var förstås Åshöjdens BK. En fotbollsserie i fyra delar skrivna av Max Lundgren om den lilla byn Åshöjden och dess fotbollslag. Jag vet inte hur många gånger jag läst de där böckerna och namn som Jorma, Blåbärskungen, Storken, Algot i Pålsbo, Sjunne, Björn Backe, Elin med flera ger stor nostalgi för mig och andra från min generation som t ex en viss Herr Bodare! Denna serie återfanns ju senare i serietidningen Buster till min och många andras förtjusning.

Bröderna Hardy
Serien om de båda bröderna Frank och Joe Hardy som ständigt hamnar i olika situationer där de får vara med om äventyr och lösa olika fall. Minns speciellt boken som finns på bilden nedan med "Den smygande vrålapan". Annars minns jag inte så speciellt mycket från de böckerna förutom att jag läste dem flitigt.

Fem-böckerna
Fem söker en skatt, Fem på nya äventyr och så vidare. Författaren Enid Blytons klassiska Fem-serie av böcker är det nog många med mig som har läst ivrigt under tonåren. Böckerna handlar ju om ett gäng barn på fem personer som ständigt hamnar i olika slags äventyr.

IFK Trumslagaren
Ännu en bokserie av Max Lundgren och denna gång om ett gäng ungdomar som med hjälp av en äldre herre i kvarteret vid namn Jonsson börjar träna friidrott. Allt började som en lek men blev sedan mer seriöst och förutom friidrott så handlar böckerna även om de olika barnens liv. Den kaxige pojken Jack vars pappa sitter i fängelse, Lillis som visar sig vara duktig på kula vars pappa dricker för mycket, Chris den blyga tjejen som både ogillar och blir lite kär i Jack mm. När Jack och Chris hånglade mm. var nog för övrigt min första erotiska läsning i livet som 11-åring eller nåt, ha ha.

Bomba-böckerna
De här böckerna om djungelpojken Bomba gillade jag skarpt. Jag har ju alltid fashinerats av djungeln/djur och denna serie omfattar ju sådant. Bomba är en modig kille som lever lite som Tarzan men precis som med flera  andra av mina ungdomsböcker minns jag inte speciellt mycket från dem förutom att jag köpte många många böcker även i denna serie.


Kommentarer >>
Postat av: Johan

Som du nämner så var jag oxå en boknörd på åttiotalet. Kan nog liksom du doktorera i ämnet Åshöjden, tänk om vi skulle ställa upp i 10.000 kronors frågan...(eller vad det nu heter..)



Minns att jag läste (har kvar dem i Igge) Dante där det handlade om Dante och Tvärsans äventyr i Stockholm med roligt slang och tokerier.



Även Tre Deckarna var spännande med roliga titlar som "Den Dansande Djävulens Gåta" etc..



Hade oxå nån form av erotisk aha-upplevelse då Jack och Chris vänslades. Vågade knappt lämna boken framme om morsan skulle få för sig att läsa sidan 75 eller vad det nu va..

2011-03-29 @ 13:53:42
Postat av: Lina

Jag läste också Bröderna Hardy, i brist på nya Kittyböcker. Om somrarna läste jag typ en Kittybok om dagen och morfar fick skjutsa mig fram och tillbaka till bokhandeln. Men ibland fanns inte några nya Kittyböcker så då fick det bli Bröderna Hardy i stället :)

2011-03-29 @ 21:27:57
Postat av: Mattias

Ha ha, ja vi har många likheter i våra uppväxter vi Johan, synd att vi inte kände varandra redan på den tiden :) Dante läste jag nog också nån bok och sedan var Tommy Engstrands "Hårda tag Freddy" en favoritbok.



Persson och jag försökte skriva egna sportböcker när vi gick på mellanstadiet och i mina så var det mest alltid en massa laguppställningar :)

2011-03-30 @ 11:44:20
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: F Persson

haha kommer ihåg när vi försökte skriva böcker ...undra hur kvaliten var

åshöjdenböckerna har jag ju också läst men kommer inte ihåg lika mycket som er ...mina minnen är mest från buster när Edward gick till Everton ovh Jorma kämpade till sig en plats.......nä nu blir jag så nostalgisk så jag får en klump i magen :-/

2011-04-01 @ 18:13:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0