Att skaffa hund

Jag har alltid älskat hundar och drömt om att ha en egen hund men på senare år har jag nog insett att jag aldrig kommer att skaffa en hund. Dels så har jag insett hur mycket tid det går åt, dels gillar min sambo inte hundar lika mycket som mig och sen blir jag så fäst vid djur så med tanke på hur kort liv de lever så skulle det innebära ytterliggare en sorg om  ca 10 år.

Det finns alldeles för många människor som inte borde skaffat barn och detsamma gäller ju även hundar. Som alla de här hundägarna som gillar att äga sk "farliga" kamphundar och ej tar ansvaret för dem så att man får läsa i tidningen var och varannan dag om överfall. Skulle någon hund attackera Max pga nonchalant hundägare så skulle jag nog uppvisa oanad aggressivitet mot denna person.

Nu på sommaren när värmen har kommit så händer det tyvärr att många idioter låter sina hundar vara instängda i bastuvarma bilar. I många fall så dör de stackars hundarna av värmeslag som t ex igår när en familj lämnade sin hund i en bil i 4 timmar medan de var i en nöjespark!!! Nu är familjen tydligen i chock men jag tycker inte synd om dem utan blir bara förbannad och undrar hur idiotisk man kan vara!

Hade jag skaffat hund hade jag nog gärna haft en Golden Retriever eller en Flatcoated Retriever men den absoluta favorithunden jag lärt känna hette Laika och var en Border Collie. Det var i mina yngre år när jag tillbringade sommarna uppe i stugan i Malung där min kompis Anders familj alltid hade 3-5 hundar. Deras Border Collie hette Laika och var extremt klok, väldresserad och tillgiven. En  helt underbar vovve som förgyllde mitt liv där några somrar på 80-talet. Mitt råd till alla blir...

Skaffa inte hund om ni inte älskar djur och kan ta hand om dem!!!






Kommentarer >>
Postat av: Linda

Jag vet precis vad du menar... när jag var liten hade min faster en hund, som var så oerhört tillgiven och snäll, gjorde aldrig en fluga förnär, och hon lydde minsta vink, även från ett barn... Även hon var en border collie.

2010-07-06 @ 09:03:22
URL: http://chagak.blogg.se/
Postat av: F Persson

ja nu fick man ju nästan en tår i ögat ...tänker ju på våran Ceasar som man saknar nåt oerhört ...en del av mig vill ju också skaffa hund (golden)men det är inte så bara.. ett oerhört ansvar och man vill ju inte låta hunden vara själv för mycket ...men man vet inte vad som händer framöver

2010-07-06 @ 11:27:25
Postat av: Mattias

Ja Ceasar var en fin vovve och rolig när han alltid hämtade skor i hallen som han sprang omkring med i munnen när man kom hem till er. Förstår om du saknar honom o precis som du skriver så vill man ju inte låta en hund vara ensam för mycket o därmed blir man så låst. Fast jag och Max håller tummarna för att ni skaffar en golden! :)

2010-07-06 @ 13:05:05
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Johan B

Nja, hundar är nåt andra gärna får ha men jag har jäkligt svårt för lukten och skulle ha svårt för allt hår och sekret mm..



Tacka vet jag akvariefiskar! :-)

2010-07-06 @ 19:11:15
Postat av: Angelica

Jag har också sett det där med idioter som lämnar sina hundar i bilen när solen ligger på och det är stekvarmt där inne. Kan verkligen inte förstå hur fasen man tänker om man skaffar hund men inte tar han om den. Det är hemskt.

2010-07-07 @ 00:03:50
URL: http://anchis.blogg.se/
Postat av: Ingeastrid

Very nice website !!! i just surfed by...keep up the good work ! fussball

2011-11-23 @ 08:12:20
URL: http://ingeastrid.blogoom.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0