Minnen från barndomen

I veckan pratade Adam & Gry i radion om vad man minns från sin barndom. Adam minns knappt någonting före hans 12-årsdag och jag kan själv tänka ibland vad trist det är att man inte kommer ihåg mer! Före 7 års ålder känns det som om jag bara har enstaka händelser kvar i minnet.

Det jag kommer ihåg mest från 6-9 års åldern är nog hur vi barn i kvarteret ständigt var utomhus och lekte. Jag kunde stå ensam eller med kompisar och spela landhockey/fotboll mot garageväggen i flera timmar varje kväll vilket man knappast ser barnen göra nu för tiden. En del saker var kanske bättre förr?

Jag vill ju att Max längre fram ska minnas alla härliga stunder vi haft ihop men så kommer det ju inte bli. Däremot blir man förstås som barn präglad av allt man får uppleva så självklart är ingenting bortkastat. Trist ändå att man inte kommer ihåg mer från barndomen och inte hade jag några föräldrar som bloggade heller!

Hur mycket minns ni från er barndom?


Eftersom Max inte kommer ihåg detta i framtiden har vi hans första krypturer på bevis

Kommentarer >>
Postat av: Malla

Jag har minnen från det jag var 2 år ungefär.. Mina föräldrar och syskon är asirriterade på det.. För jag har så´n sjuk koll på detaljer, lukter, smaker.. Så när vi diskuterar så kan jag alltid överbevisa dem om att jag har rätt!



Pok



Mallasamlarpåvärdelöstvetandebralla

2008-10-07 @ 11:05:42
URL: http://desperatenotwives.blogspot.com
Postat av: pangis

Jag har minnen från 3 års ålder men något enstaka från när jag var lite över två och välte syrrans barnkorg så hon (nyfödd) flög ner i golvet:-)

2008-10-07 @ 11:12:32
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Janne

Jag minns inte mycket alls från när man var liten. Runt 5-6 års ålder börjar det poppa upp minnen så tiden i Mexico är väldigt blek tyvär. Vi flyttade ju hit runt den åldern så jag antar att det är därför som man känner sig som svensk då man har alla sina minnen från Sweden =)

2008-10-07 @ 13:26:29
URL: http://janne73.blogspot.com/
Postat av: Fanny

SV: Ja, ditt inlägg om "Stjärnor På Is" syns ju högst upp på blogg.se. Det är väl därför det "rasade in folk helt plötsligt". Hoppas att det inte lät otrevligt nu x]

2008-10-07 @ 14:25:36
URL: http://baarajaag.blogg.se/
Postat av: Honung

Jag har många minnen från barndomen från kanske 3-4 och uppåt. Vad jag däremot inte minns så mycket av är min tonårstid. Mycket märkligt.

2008-10-07 @ 15:38:53
URL: http://honungsbullen.blogg.se/
Postat av: Anna/Levindas Värld

Det där med att inte minnas håller jag med om. Ibland känns det som att jag inte minns ett skit, eller åtminstonde alldeles på tok för lite :)



Men jag mår ju bra och tycker fortfarande om mina föräldrar så jag borde ju haft det bra som liten och rätt roligt och okej ändå så lider gör jag ju inte, men kan som du säger sakna att jag inte själv minns mer.



Kram!

2008-10-07 @ 17:11:47
URL: http://levinda.blogg.se/
Postat av: Fru P

Hej. Och hej då. Lovar att hälsa på snart igen.

2008-10-07 @ 17:40:17
URL: http://pendelilska.blogg.se/
Postat av: Alina

Fin blogg du har! Om jag inte sagt det förut? :)

2008-10-07 @ 17:45:43
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Frippo

Kommer ihåg rätt mycket. Från fem år och framåt. Men jag har nog i huvet gjort som minnena från lumpen, nämligen mestadels dom goda kvar. Och mycket gott tack vare brorsan och kompisar har man.

2008-10-07 @ 20:24:17
URL: http://frippo75.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oerhört mycket faktiskt. En del fragment förvisso men ändå!



Ja, herregud vissa gör allt för pengar...

2008-10-07 @ 20:47:34
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja barn av idag kan skatta sig lyckliga över hur mycket av deras uppväxt som kan dokumenteras digitalt. Det är annat än de gryniga foton som finns på mig det.



Men ett tips: Mamma förde en individuell dagbok över varje barn i vår familj. Det blev naturligtvis mest skrivet i min äldsta systers bok eftersom tiden då räckte till, men jag är väldigt glad över det lilla hon fick med i min bok.

Hon skrev upp första orden, födelsedagspresenter vi fick, ritade av våra händer i olika åldrar och lät oss själva rita. Och det är ju sådana uppgifter som brukar finnas i färdigtryckta böcker, MEN det bästa av allt i mammas böcker är alla hyss och roligheter vi gjort finns nedtecknat. Saker vi har sagt och tyckt, all världens citat och annat roligt. Mycket av det är sådant som mamma nu har glömt bort. Bara små saker men ack så roligt att läsa 20 år senare!

Postat av: Mattias

Roligt att ta del av vad ni andra minns! Flera här som minns redan från 3-5 års åldern och där har jag knappt något minne alls ifrån. Var jag ens född då tro? :)



Precis som Anna skriver här ovan så är det ju numera mycket lättare att dokumentera saker på video, foton, hemsidor, bloggar mm. Det där om dagböcker var ju ett smart och roligt sätt och det är väl lite så jag har tänkt med bloggen från början. Det borde ju vara väldigt roligt för både Max och oss om 20 år t ex att läsa om hans uppväxt i den här bloggen om jag nu orkar fortsätta.

2008-10-08 @ 07:22:53
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Linda

Har smått minnen från vissa händelser när jag var liten, vet ingen ålder men jag var riktigt liten och ramlade i från en brygga - det tycker mamma är konstigt att jag minns för jag var så liten. Minns paniken, vattnet och att jag sen blev uppdragen - fick sitta i knä i massa filtar uppe vid stugan. Och när jag blev nedsprungen av häst i hagen eller när jag fått tag på tändstickor o skulle göra upp en eld - grannen såg mitt lilla hyss och räddade trädgården ;-)

2008-10-08 @ 09:58:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0