Föreläsning med Bert

Igår eftermiddag gick jag och några jobbarkompisar på en föreläsning med Bert Karlsson. Ämnet var Entreprenörsskap men Bert svävade förstås ut så att det handlade om allt möjligt. Det var tre väldigt underhållande timmar där Bert Karlsson på ett intressant och roligt sätt berättade om hans "karriär" från när han började sitt företagande i tonåren fram tills nu där han är inblandad i flera stora spännande projekt som jag inte kände till. Till exempel är han med och ska skapa ett nytt fjällcenter uppe i Jämtland som lät ganska häftigt.

Även om jag har hyfsad koll på Berts escapader med Ny Demokrati, Skivbolaget Marianne, Fame Factory, Melodifestival, Skara Sommarland, Skolmatsprogrammet och hans engagemang i ämnet prostatacancer så fick man en hel del intressanta insidehistorier. Bert är ju som han är men jag måste säga att jag blev imponerad hur han trots utsvävningar med sina ofta djävligt roliga fräckishistorier och annat hela tiden hittade tillbaka till tråden där han befunnit sig innan.

Många intressanta stories fick vi höra som t ex. hur han gjorde för att skapa intresse hos medier när Skara Sommarland öppnade. Då skickade han hem massor av biljettpersonal vilket skapade en kö på över en mil och därefter fixade han flygfoton på kaoset som hamnade i kvällstidningarna och gav superb reklam. Sedan att detta kaos innebar stora problem för massor av andra människor, sånt skiter ju Bert i förstås.

Eller när Expressen utlyste en tävling om att rösta in en låt på svensktoppen och Bert köpte flera tusen tidningar själv och röstade in sin låt. Ett annat exempel är då en av hans medarbetare fick erbjudande om jobb hos konkurrenten samtidigt som Bert hade upptäckt att han förskingrat massor av pengar. Ta det andra jobbet eller hamna i fängelse sa Bert till honom! Han tog det andra jobbet och inom kort gick det åt helvete för konkurrenten.

Det var ju bara några av många intressanta berättelser han hade och även om den flashige moderatorn på scenen kanske inte lyckades helt med sin ambition om seriöst diskutera entreprenörsskap den sista timmen så tyckte de flesta av oss som var där att det var en lyckad underhållande föreläsning. För precis som Bert sa igår så är ju livet alldeles för kort för att man ska ha tråkigt! Jag vet att en del har väldigt svårt för Bert Karlsson men personligen så gillar jag den mannen!


Foto: Scanpix

Kommentarer >>
Postat av: Linda Andersson

Många gånger kan jag uppfatta honom som bufflig och så, men samtidigt så förstår jag nog den sidan också, man måste nog vara lite bufflig om man ska komma någonstans i hans position. Annars tycker jag han är otroligt smart, kommer på nya idéer hela tiden, och det verkar aldrig som att han är rädd för att misslyckas, utan satsar istället på nya projekt... Vet också att det var han som gjorde så att skivor började säljas på statoil, ett sätt att få folk att köpa CD-skivor, när det numera sällan finns några riktiga musikaffärer, i alla fall så finns det inte i samma utsträckning som det fanns innan man började ladda ner all musik.

2010-10-29 @ 19:26:39
URL: http://chagak.blogg.se/
Postat av: Mattias

Ja jag håller med Linda, sedan så började han även att sälja skivor på Posten för rätt många år sen och tjänade tydligen många många miljoner på det.



Sedan ska Bert ha beröm för sin kamp för att få upp ögonen för prostatacancer o även den här kampen för bättre mat i skolan.

2010-11-01 @ 14:39:10
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: ullisar

det är skillnad på affärsmannen Bert, privatpersonen Bert och alteregot Bert. gissar jag?



kul med intressant föreläsningar, såna gillar jag!

2010-11-01 @ 23:45:57
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0