Semifinaldags

Efter några intressanta kvartsfinaler är det nu alltså dags för semifinaler i fotbolls-VM! Tyvärr fortsätter VM att präglas av avgörande domarmisstag där man ibland inte alls kan klandra domarna då det är svårbedömda situationer. Händer det inte något efter detta VM vad gäller att ta till hjälpmedel, fler domare mm. så lär det ju aldrig någonsin ske något. Sen är ju fotbollsfolk ett släkte i sig med dessa eviga filmningar där spelarna alltid blir rasande på den som filmat för att i nästa sekund själva ligga i gräset döendes efter en handpåläggning.  Det blir lite tomt de kvällar det inte är något VM numera så det blir härligt med två spännande fotbollskvällar Tisdag/Onsdag!

Så här ser jag på de fyra lagen som är kvar:

Tyskland
Oj vad jag gillar detta landslag numera! Jag blev frälst redan i första matchen mot Australien och förordade redan då att det mer var Tyskland som var bra än att Australien var så bedrövliga som många tyckte. Spanien blir förstås en svår motståndare för Tyskland men som de har spelat hittills så får de vara lite favoriter i mina ögon. Inget lag är mer värt att vinna VM än Tyskland i mina ögon. De spelar en underhållande offensiv fotboll och får ett stort plus i kanten för att laget inte består av en massa spelare som spelar teater!

Spanien
Favoriten Spanien har inte direkt imponerat stort i VM men är nu i semifinal och fortsätter David Villa att leverera så kan det ju räcka hela vägen. F Torres är nere i en djup formsvacka och frågan är ju om han får starta i morgondagens stora match mot Tyskland? Det blir väldigt intressant att se hur Spanjorerna ska köra sitt kortpassningsspel mot Schweinsteiger och grabbarna. Tror absolut fortfarande att Spanien har en bra chans till att ta VM-guldet men det svåraste hindret måste övervinnas imorgon kväll!

Holland
Ännu ett storlag som inte direkt har imponerat stort även om deras segerrad i VM-kval och inledningen av VM förstås imponerar. Att slå Brasilien är ju väldigt starkt också även om de hade rejält flyt i den matchen och personligen tycker jag det känns lite trist att Holland lyckades vinna den matchen. Jag ser Holland som rätt stora favoriter då Uruguay saknar en del spelare och inte känns lika starka helt enkelt. Även om Holland har fått en hyfsat lätt resa förutom Brasilien så hoppas jag på dem i finalen och tippar 2-0 till dem ikväll.

Uruguay
Det kändes redan i första matchen när man såg Uruguay att de skulle kunna gå långt i den här turneringen. I Diego Forlan har de ju en fantastisk forward som aspirerar på en plats i världslaget. Nu får vi se hur han klarar sig utan duktige forwardskollegan Suarez i kvällens semifinal då han ju är avstängd efter sin handräddning på mållinjen senast. Uruguay kan ju skrälla igen men jag tror att de inte kommer att räcka till mot Holland. Hur som helst så har de gjort en väldigt bra turnering och vem trodde att de skulle bli bästa Sydamerikanska laget!

Min drömfinal som jag tror och hoppas på är alltså: Holland-Tyskland!



Fotot lånat från Sportbladet

Kommentarer >>
Postat av: Johan B

Håller med dig!



Känns lite b-VM om Uruguay går till final. Och Spanien har faktiskt inte varit så bra utan Villa är skillnaden för dem. Att man skulle sitt aoch hålla på Tyskland hade jag aldrig trott innan VM!



SES SNART! Tjo-hoo!

2010-07-06 @ 19:13:30
Postat av: Neo

Hoppas på Tyskland i final, även om jag håller på Holland. Blir bra fotboll då i alla fall.

2010-07-06 @ 23:13:21
URL: http://tomtetrigger.blogg.se/
Postat av: Angelica

Ännu en gång håller jag med dig vad gäller fotbollen! Matchen imorgon mellan Tyskland - Spanien ska bli spännande att se, speciellt med tanke på EM-finalen 08. Dock tror och hoppas jag att det blir Tyskland som vinner imorgon och inte Spanien som sist. Det ska bli mycket intressant!

2010-07-07 @ 00:11:27
URL: http://anchis.blogg.se/
Postat av: DD

Spanien mot Tyskland ikväll.



Torres kanske skärper till sig? Jag vet inte jag, han har verkligen missat alla bollarna detta VM.



Villa och mina favo-boys hoppas jag vinner ikväll. Dom måste inte vinna med 4-0, det räcker faktiskt med 1-0. Usch om det blir straffläggning. Mina nerver kommer inte att hålla.



Viva espanja!

2010-07-07 @ 14:44:00
Postat av: anna

jag kan inte tycka om tyskland även om de har spelat jävlit bra idag. det är nåt med dem som gör att det är omöjligt. jag kan liksom inte se på dem objektiv. lite som när chelsea och man united gör en galet bra säsong, jag kan liksom inte tänka "jo men de har gjort sig förtjänta av det här", det funkar inet så ;P

2010-07-07 @ 17:55:33
URL: http://addspirit.blogg.se/
Postat av: Engla

Bara så du vet så tycker jag att ditt språk är grymt.



http://ulfsparres.blogg.se/2010/july/thumbs-up.html#comment

2010-07-09 @ 01:12:34
URL: http://ulfsparres.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0