Max, ett öronbarn

I Tisdags ringde de från dagis och berättade att Maxen hade feber så jag fick hämta hem honom. Sedan har han haft ganska hög feber upp till 39,8 i tre dagar. Det har varit några jobbiga gråtnätter då Max verkar ha haft ont i halsen och vaknat ideligen men svårt när han inte kan säga vad som är fel. Så igår besökte vi hälsocentralen för att kolla om han hade halsfluss men det visade sig istället vara ännu en öroninflammation.

Det är fjärde gången nu på ganska kort tid som Max får penicillin mot öroninflammation så nu fick vi en remiss till öronkliniken i Gävle. Vår läkare trodde att de nog kommer vilja operera in ett rör i örat på Max då han ju tydligen är ett av dessa "öronbarn" som lätt får öroninflammation.

Det verkar inte vara något farligt ingrepp och som jag har förstått det är det helt klart värt det när barnet har så stora besvär som Max har med öronen. Ändå känns det ju lite trist med operation och att behöva utsätta Max för att bli nersövd mm. känns ju inte roligt men vi får se vad de kommer fram till på öronkliniken.

Läkarbesöken med Max tidigare har oftast gått väldigt bra men nu när han är inne i NEEEEJ-åldern så var det lite svårare att få honom att vilja bli undersökt i hals/öra av okända människor. Vi får hoppas det går bra att lura/tvinga i Max penicillinet och att det verkar fort så att vår älskade son slipper ha ont.

Någon av er andra som har erfarenheter om detta med rör i örat?



Kommentarer >>
Postat av: Lina

Jag var öronbarn när jag var liten och hade rör i örat, men det fungerade inte särskilt bra. Jag fick ändå öroninflammation hela tiden. Det var först när morfar såg det där programmet om att hälla vitlök (pressa vitlök i typ rapsolja, värm, sila bort vitlöken, droppa i örat) i örat som jag blev av med det. Fick ont i örat för några år sedan igen, testade "vitlöksoljan", och det gick över på en gång.

2009-09-18 @ 13:27:20
URL: http://www.nattstad.se/lina*n
Postat av: Pangis

KP´s son har varit öronbarn men de opererade aldrig in något rör.. Nässpray och ovan nämnda vitlök.. men visst det höll på tills han var 6 år gammal. I L´s fall har det berott på att han har för trånga näsgångar..blir lätt täppt etc. Jag har ingen egen erfarenhet men har hört att rör kan vara bra då ständiga öroninflammationer kan ge hörselskador.. Jag har fått uppfattningen att läkarnainte opererar in rör om det inte är absolut nödvändigt.. Att äta så mycket penicillin är ju inte det bästa heller.. Lycka till med lill Maxen, sötast i Gävle!

2009-09-19 @ 11:27:50
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: ullisar

jag har ingen egen erfarenhet egentligen men det jag snappat upp bygger på exakt det Pangis skriver. blir lite lessen för er skull för jag hade tyckt det var jätteläskigt med operation, men... för en bra sak!!



håller alla mina tummar, liten ska ju inte ha ont!

2009-09-20 @ 23:19:32
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0