Musaxel

Jag har legat lågt med bloggandet några dagar av lite olika skäl men främst för att jag undvikit sitta vid datorn för jag har ont i min gamla musarm/axel igen. Har egentligen haft problem med axeln i flera år men inget jag lidit nåt speciellt av de senaste 2-3 åren.

Jag har klarat av allt datasittande hemma och på jobbet genom att jag har musen mitt framför mig med bra stöd så jag slipper ha utsträckt högerarm. Däremot när jag har målat i sommar så har det gjort väldigt ont stundtals liksom ibland när jag servar på tennisen eller bär vår tunga son men inte värre än att man kan stå ut med det.

Nu den senaste tiden så har jag tydligen slarvat lite hemma genom att sitta med musen "normalt" och genast kommer den här kroniska smärtan tillbaka och nu har jag en molande smärta i axeln mest hela tiden. Som tur är har jag bra stol, bord och hjälpmedel på jobbet så att jag kan sitta vid den datorn utan alltför mycket smärta.

Jag ska väl kontakta en sjukgymnast och kanske även försöka styrketräna lite även om det inte hjälpte med behandlingar/styrketräning för några år. Det blir ju knappast sämre av det och till skillnad mot för en del bekanta så går jag hellre och kollar upp saker än att gå omkring med problem som kanske kan lösas.

Några av er bloggläsare som har problem med musarm/musaxel?




Kommentarer >>
Postat av: DD

Finns egentligen bara ett bra sätt att bli av med problemet - TA BORT MUSEN!



Jag använder ingen mus längre och jag klarar mig utan. Jag har en pekplatta på min laptop och jag använder massor med kortkommandon.



Det finns tangenbort med inbyggd "mus" som en platts, rulle, boll etc etc och du använder fingrar och tumme och sitter med händerna framför dig istf den jättedumma "musarmsvinklen".



Alternstiv nummer två - lär dig använda vänsterarmen. Byt musarm helt enkelt. Lite knepigt första timmen, men sen har hjärnan kopplat om och det går med automatik.



Jag har inga problem med musarn längre! Prova. =)



2009-09-03 @ 19:39:20
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Linda

Usch så jobbigt! Hoppas verkligen du får bukt på problemet..



Jag har mer eller mindre mushandled eller vad man ska kalla det, blir väl så när man inte låter handen vila på musen och att jag då har handleden "hängandes" istället för att ha den emot bordet. Stundtals har jag problem med smärta om jag sitter mycket, annars har jag väl mer knak o brak när jag rör handleden i olika vinklar. Sånt kan man väl leva med men inte om det eskalerar. Dåliga vanor är svårt o jobba bort och glömmer av mig så snabbt och så sitter man sådär o "hänger" igen.

2009-09-03 @ 19:48:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0