Bruce Springsteen, Ullevi 120728

I Lördags fick jag nog uppleva min bästa konsert hittills. Jag har alltid tyckt att Springsteen varit ok men ej förstått hans storhet förrän nu när jag fick se honom live. Vi var länge besvikna på att vi skulle gå på Lördagen med tanke på det fina vädret på Fredagskvällen och då regnet öste ner timmarna innan konserten. Som tur var slutade det att regna vid kl 20 och sen kom det otroligt nog inte en droppe regn till under hela konserten.
 
Jämför man setlists mellan Fredagen och Lördagen så hade vi ju en fantastisk tur då Springsteen böt ut massor av låtar och "vår" konsert blev den som unisont hyllades av kritiker och publik. Svårt att minnas exakt hur jag  tyckte om hela konserten även om vi tog det lugnt med alkoholen men här är min recension av låtarna med tillhörande youtubeklipp från konserten som ägde rum Lördagen den 28 Juli, 2012 på Ullevi.
 
SETLIST
 
1. Who’ll stop the rain  ++++

Creedence Clearwater Revivals-cover. En lämplig låt med tanke på vädret. En låt jag aldrig hört men som jag genast gillade. Vem ska stoppa regnet? Ja uppenbarligen så kunde Bruce Springsteen göra det.

 

2. The ties that bind  ++++

En låt jag började lyssna lite på veckan innan konserten. Vilken respons Jake Clemons fick vid sitt första saxofonsolo. En trepluslåt som höjdes ett snäpp live. Andra låten i klippet via länken.

 

3. Out in the street  +++++

"Out in the Street oh oh oh". Ännu en ok låt som höjdes enormt live. Tredje låten i klippet via länken.

 

4. Downbound train  +++++

En egen favorit som jag lyssnat en hel del på och så dök den upp i hans setlist just idag. Tackar!

 

5. I’m goin’ down  +++++

Bra publiktryck och saxsolon i denna svängiga låt.

 

6. My lucky day  +++

Här var det toapaus för mig och har inga starka minnen av denna låten. Officiell video via länken.

 

7. Lost in the flood  +++++

Första önskelåten som tydligen var en knall. Hade aldrig hört den men min Lillsvedskompis Kalle som jag såg konserten med hörde den på middagen innan konserten och sa att det var en av hans favoritlåtar. Otroligt att  Springsteen spelade just den sen! Denna pampiga bistra ballad blev en ny favorit och gav gåshud.

 

8. We take care of our own  ++++

En av de bättre spåren från nya albumet och publiken gillar den.

 

9. Wrecking ball  ++++

Kan beskrivas exakt som föregående låt men med ännu mer drag.

 

10. Death to my hometown  +++

Irländsk pubrock/folkvisa som höjer sig live men ingen favoritlåt.

 

11. My city of ruins  +++++ 

Älskar den här låten. Denna 15-minutersversion när Bruce talar om Clarence Clemons och andra människor vi förlorat gav mig stora rysningar. När de klipper in en tjej i publiken som storgråter och Bruce får alla att skrika för att han vet att de nära vi har förlorat lyssnar så fick även jag tårar i ögonen. Tänkte då på min pappa men främst på musikälskande brorsdottern Olivia just när hon skulle se på konsert på Ullevi för tre år sedan fick sin leukemi som senare tog hennes liv. "Are we missing anybody tonight?

 

12. Saint in the city  +++

Önskelåt från publiken igen och en låt som jag inte kan minnas att jag hört tidigare. Tydligen låten som gav honom skivkontrakt för ca 40 år sen. Gitarrduellen med Steve Van Zandt gav stora jubel.

 

13. Frankie  +++++

Enligt de som vet har denna låt bara framförts live sex gånger sedan 1976 och jag hade aldrig hört talas om den. En underbar sommarballad och häftig stämning med alla tända mobiler på ett mörkt Ullevi.

 

14. The river  +++++

Märkligt nog så spelar han inte denna låt så ofta live sägs det men tack och lov att vi fick höra denna ljuvliga vemodiga klassiker i en lågmäld fin version som gav mig stora rysningar.

 

15. Because the night  +++++

Hitlåten han en gång gav bort till Patti Smith och som jag lyssnat mycket på under 80-talet då hårdrocksgruppen Keel hade den på ett album. Vilket ös i den här låten!

 

16. Lonesome day  +++

Fin låt. ”It’s alright, it’s alright – yeah!”

 

17. Hungry heart  ++++

En sån där låt man har hört hundratals gånger men aldrig reflekterat över hur bra den är. Glädjeyra på Ullevi och sköna saxofonsolon från Jake Clemons.

 

18. Shackled & drawn  ++++

Ännu en Irländskinfluerad låt med gospelinslag som ej är någon favoritlåt men djäklar vad Bruce får det att svänga ihop med körtjejerna och bandet som lyfter låten och får publiken med sig.

 

19. Waitin' on a sunny day  +++++

Stor allsång under låten som min son Max tycker så mycket om. Bruce tar som vanligt upp ett barn från publiken som får leda allsången. Underbart!

 

20. Where the bands are  +++++

En låt jag inte hade koll på men direkt ännu en ny favorit. En suverän poplåt och fullt ös på scen.

 

21. Backstreets  +++++

En favorit bland många stora Springsteenfans verkar det som och magin bara fortsätter!

 

22. Badlands  +++++

Mäktig allsång och en låt som är gjord för arenarock inför ca 66 000 människor.

 

23. Land of hope and dreams  +++++

Underbar låt där E Street Band bidrar med soul, gospel och magi.

 

24. Thunder road  +++++

Tillbaka till Springsteens 70-tal med denna fantastiska låt. Sanslöst bra!!!

 

25. Born in the USA  +++

Denna välkända låt har aldrig varit någon stor favorit för mig men mäktig att höra live ändå.

 

26. Born to run  +++++

Värlsklass!!! "tramps like us, baby we were born to run"

 

27. Ramrod  ++++

Raggarrock är väl inte min grej men med publik i glädjerus och Bruce och E Street Band i högform så blir det en fyra i betyg. Som Nunstedt skrev i recensionen om Bruce i denna låt  - "Bruce skakar rumpa, stirrar på publiken med galen blick och lägger sig ner på scengolvet och sprattlar med benen som en kåt gräshoppa. Haha"

 

28. Dancing in the dark  ++++

Över 60 000 människor dansar just i mörkret till denna härliga låt.

 

29. Tenth avenue freeze-out  +++++

Sex minuter in i klippet via länken börjar låten med att en utpumpad Springsteen bejublat väcks till liv av Little Steven. Älskar introt på denna låt och shit vad den växte live. Hyllningsminuten för Clarence Clemons mitt i låten med bildkollaget gav rysningar över hela kroppen. Vilka ögonblick Bruce och "Big Man" måste ha haft ihop.

 

30. Jungleland  +++++

Apropå rysningar. Här var vi säker på att sista låten skulle börja men Bruce pratar med bandet och säger att Sverige var en speciell plats för den bortgångne Clarence Clemens och då säger jag till min vän Persson, "Tänk om det blir Jungleland!!!"... och så hör vi introt! Den låten har de valt att inte spela någonstans eftersom den helt förknippas med det välkända saxofonsolot från bortgångne Clemens men Springsteen spelar den nu som en hyllning till publiken i Sverige och för sin avlidne vän som han spelade med i 40 års tid.

Ända sen jag fastnade för låten Jungleland tack vare VM-krönikan -94 har jag velat höra den live. Här kom största ögonblicket för kvällen när brorsonen Jake Clemons sätter det underbara saxofonsolot och med tårar i ögonen sträcker sin saxofon upp mot himlen samt kramar om en tårögd Bruce Springsteen. Mitt häftigaste konsertögonblick i livet och en fantastisk låt i övrigt förstås. Som Marcus Larsson skrev i recensionen....."Och här dog Per Bjurman".

 

33. Twist and shout  +++++

Har aldrig fattat varför Springsteen oftast avslutar sina konserter i Sverige med den här låten men efter denna La Bamba-explosion när hela Ullevi dansar och hoppar så förstår jag nu lite mer varför. Bruce ville aldrig sluta!


Kommentarer >>
Postat av: Ullrika

Jag har heller aldrig lärt mig uppskatta Springsteen till fullo, men... jag kanske behöver en bra livekonsert för att förstå?

Härlig recension Mattias! Känsla och konkret. Bravo!

Svar: Tack Ullis! Kände att jag lära skriva ihop nåt och få med videoklipp för att ha ett bra minne av den där konserten i framtiden. Sen har jag tyvärr glömt bort min egen blogg igen i flera veckor :) Jag var ej heller något stort Brucefan men nu är är jag det :)
Jack71

2012-08-13 @ 00:45:33
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0