Höstblåsor?

I Tisdags kväll tog sig Max åt munnen och var lite kinkig och sedan när jag la mig i sängen bredvid honom för att avnjuta Liverpool i Champions League så vaknade han efter en stund och var otröstlig. Då såg vi att han hade blåsor på tungan och han ville inte heller ha napp vilket ju är ovanligt.

Efter en skrik/gråtstund så somnade han igen men vaknade sen på natten och var otröstlig igen ända tills vi efter en lång stund lyckades få honom lugn med en isglass och lite alvedon. Så nu blir det några såna här pissnätter igen som jag tycker vi haft alldeles för många av år 2009!

Jag hade faktiskt aldrig hört talas om höstblåsor men tydligen är det vanligt bland förskolebarn och det kan ju mycket väl vara det han har fått. Blåsor i munnen kan också vara ett symptom för scharlakansfeber eller förkylning men nån scharlakansfeber är det knappast.

Det verkar helt klart kännas värst i munnen för honom på nätterna och jag förstår verkligen att det måste vara smärtsamt med dessa blåsor. Idag har han ju alla fall fått i sig lite mat på morgonen och är skapligt pigg trots att han var uppe till klockan 22 igår kväll och vaknade nån timme inatt. Lite mer förkyld men förhoppningsvis är han frisk till helgen.

Nu blir det VAB-dagar igen för mig resten av veckan då Tina ju har påbörjat sin 10-veckors praktik i Gävle. Jag kan ärligt erkänna att jag ibland tycker det är urtrist med alla dessa VAB-dagar men huvudsaken är ju ändå att Maxen snart känner sig bättre.

När det gäller att vara hemma med småbarn som har förkylningar och liknande inbillar jag mig att det kommer kännas mindre drygt när de blir lite större och kan underhålla sig själv mer.

Idag har vi hittills byggt med klossar, lekt med lego, pottränat minsann, dammat och dammsugit lite här hemma bland annat. Sen blir det förstås en hel del tv-tittande med Nalle Puh eller Dora som Max favoritprogram just nu.

Nu sover vår sjukling middag så jag passar på att blogga lite och ikväll ser jag fram mot att träna innebandy, få en spännande leverans från El-Giganten och att se Modo-Brynäs på C+!


Som vanligt klickar man på bilderna om man vill se dem i större format!

Kommentarer >>
Postat av: pangis

Det är en så kort period i ens liv..sen blir de äldre och mer motståndskraftiga.. Första året på dagis är värst.. När dom är i mina barns ålder saknar man att man inte kan vara hemma och vabba ibland:-) Det var lite mysigt också.. Men gud så stressad jag kunde bli..

2009-10-01 @ 18:26:04
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Mattias

Jo jag vet men man blir ju lite less när man är mitt upp i det och Maxen sömnstrular ju i vanliga fall o när han ständigt blir sjuk blir det ju ännu mer av den varan.



Jag kan förstås också tycka det är lite mysigt att vabba om Max är lagomt sjuk men just nu tycker jag väldigt synd om honom då han verkar ha rejält ont av blåsorna eller vad det är. Vaknar och gråter och tar sig åt halsen o munnen, dreglar mycket o kan inte ha napp.



Kanske får bli ännu ett läkarbesök imorgon för att kolla hals/öron igen. Nu ska jag lägga mig och så får vi se hur natten blir. Lång förmodligen...

2009-10-01 @ 23:29:08
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: pangis

Jo ..jag förstår det.. tack o lov så glömmer man med åren.. allt som var jobbigt. Man minns bara det som var mysigt och gulligt. Inte hur slut man var.. För det var man Trevlig, förhoppningsvis sjukdomsfri, helg

2009-10-02 @ 10:51:04
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: ullisar

läste om dom här höstblåsorna bara häromdan, annars hade jag inte känt till dom. tyckte det lät rätt läskigt när jag läste om dom, inte blev jag övertygad om nåt annat efter att du berättat om stackars lille Max. usch! tycker väldigt synd om!



kryas kvickt!



ps. när Maali var förkylningssvullen i mun och svalj tipsade en läkare om små isbitar, eller isglass! bättre än alvedon enligt honom, och jag förstår hur han menar: lika bra lindring, men snällare mot magen :)

2009-10-04 @ 23:35:18
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0