Polarbröd

Till min stora glädje har jag hittat recept på gott bröd även inom LCHF-kosten!

Ingredienser för ca 6--8 polarbröd:
1/2 burk Keso (125g) (låt den rinna av ordentligt)
2 dl riven ost
3 ägg (separera gulan från vitan)
Salt och peppar
Vid önskemål, smaksätta med andra kryddor som pizzakrydda, basilika t ex.

Så här gör du:
Hårdvispa äggvitorna i en bunke till hårt skum och ha gärna i lite salt.

Låt keson rinna av ordentligt och mosa den ihop med äggulorna i en annan bunke. Rör i osten med en slickepott och krydda med lite salt och peppar.

Vänd försiktigt ner äggviteskummet i kesoblandningen.

Klicka ut på bakplåtspapper ca 1-2 msk per bröd, tänk på att de flyter ut litegrann. Kan även hälla ut smeten på flera plåtar för att få stora bröd. Klipps eller skärs sedan i önskade storlekar.

Vill man krydda brödet lite extra med något så gör man det nu.

Grädda i 175° C i ca 20 minuter eller tills de fått en fin gyllenbrun färg.

Förvara i en burk i skafferiet eller frys in dem!


Ett alternativ till på bröd för LCHF-kost hittar du här >>

Kommentar:
Jag tyckte de här polarbröden blev jättegoda även om de var lite sladdrigare än vanligt bröd. På Lördagskvällen gjorde jag varma mackor av dem med lite ost, tomat och pizzakrydda på, mums! Jag har läst lite på bloggar att andra har gjort bröden med fyllning (korv, bacon, majonäs mm.) eller gjort pizza, tacobröd mm. Bara att prova sig fram!


Källa: Jag tror receptet ursprungligen kommer från sajten kolhydraterifokus.se

Kommentarer >>
Postat av: pangis

Tack för det receptet!! Jag ska vidarebefordra det till vänner:-) Du kommer snart vara såld på det här du med tror jag:-)

2009-05-25 @ 13:35:45
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Lina

Guess what?! :) Testat ditt recept. Det var gott! Men den som kom på att kalla det bröd tog kanske i lite, påminner snarare om omelett, haha :) Hur som, helt ok var det iaf. Och godare än omelett.

2009-05-25 @ 19:12:28
URL: http://www.nattstad.se/lina*n

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0