Min hälsokontroll

I Tisdags var jag ju till Företagshälsovården och fick ta några prover och samtala lite om min hälsa. För en månad sedan var mitt blodsockervärde 5.7 och nu visade värdet 4.1 vilket förstås var glädjande! Mina andra värden som hon kollade såg rätt bra ut även om kolestorolet låg lite över medel men tydligen säger just det provet hon tog inte så mycket om det har jag läst mig till i efterhand och det är inget jag oroar mig över.

Det finns ju tydigen ett nytt sätt att mäta diabetes som kallas HbA1c där man kan uppmäta glukoshalten i blodet 2-3 månader tillbaks i tiden. Tyvärr fick jag inte göra det testet denna gång men nu vet jag alla fall att min LCHF-kost har fungerat bra när det gäller att sänka mitt "socker" vilket var det viktigaste.

Nu gäller det ju att jag inte släpper allt eftersom jag tydligen har benägenheten för diabetes som någon skrev till mig på ett forum. Däremot kommer jag inte vara lika extremstrikt nu framöver på midsommar/semestern som jag hade behövt vara om mitt värde återigen hade legat alltför högt.

Tjejen som gjorde min hälsoprofil var väldigt trevlig och så men jag förvånas ändå mycket över att en person som jobbar med hälsovård med mycket inriktning på diabetes, hjärt & kärlsjukdomar, övervikt mm. inte känner till LCHF-kosten? Hon var alla fall väldigt nyfiken på det jag berättade om denna kost samt de hälsovinster folk beskriver så hon skulle kolla upp lite själv via Internet.

Mitt mål framöver är ändå att försöka i så stor mån som möjligt att fortsätta äta väldigt lite kolhydrater även om jag ofta tycker att det är djävligt drygt. Känner ju att jag mår bra av det och jag utesluter hellre kolhydrater i kosten så att jag utan oro ibland kan synda genom att ta några öl eller kanske äta lite godis på en fotbollskväll eller så.

Kommentarer >>
Postat av: pangis

Jag har för mig att det är bättre att dricka vin än öl:-) Men å andra sidan.. Att leva som du beskriver gör det uthärdligt och bra.

2009-06-18 @ 11:00:03
Postat av: Lina

Håller med om det sista, men å andra sidan tycker jag inte om ris, gillar inte pasta särskilt mkt och inte potatis heller, så det gör inte så mkt för mig att äta grönsaker ist :) Glad midsommar!

2009-06-18 @ 16:50:23
URL: http://www.nattstad.se/lina*n
Postat av: Webbis

Känns som du har en jäkligt sunt inställning till det här. Du vet vad du kan göra för att må bättre och förbättra dina värden, även om det är jobbigt att leva efter, men man får dock inte i allt där här glömma bort att det skall vara gött att leva också.



Trevlig midsommar till dig och din familj!

2009-06-18 @ 17:59:02
Postat av: Mattias

Pangis/

Ja vin är bättre nyttighetsmässigt och jag gillar ju vin så jag sparar nog ölen tills värmen kommer (om den nu gör det i detta land)



Lina/

Jag älskar ris, pasta och potatis mm. men hellre avstår man sånt ifall det gör min kropp klarar av lite andra synder då och då :) Ha en skön midsommar du också och hoppas ni har bättre väder i Gtb än vi!



Webbis/

Ja man har tyvärr inte så mycket att välja på men det finns värre saker i livet att råka ut för än att behöva undvika viss kost förstås. Bloggar inte mycket om det men djävlar vad man lusläser på nätet om alla rykten med spelare till vårt lag! Hoppas det blir en bra silly season alla fall och ha en jätteskön midsommar ni också!

2009-06-18 @ 19:17:06
URL: http://jack71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0