Röstfunderingar

Igår kikade jag i efterhand på den stora utfrågningen av "Alliansen" i TV4. På sätt och vis tyckte jag det var skönt att slippa debatt mellan dem och de Röd-Gröna då det blir en annan typ av svar på frågorna när de inte ställs mot varandra. Stundtals tyckte jag det var en bra utfrågning men ibland tycker jag att utfrågarna Jenny Östergren och Malou Von Sivers helt missade att ställa relevanta följdfrågor.

Jan Björklund (FP) blev ju arg på Jenny Östergren vilket blev en stor grej i kvällstidningarna. Jag kan förstå hans irritation då han istället för att få utveckla hur han ser på problemen med Integrationen ständigt får svara på om inte deras förslag kan misstolkas eller verka främlingsfientliga mm. Jag håller helt med Björklund om att man ju måste kunna diskutera Integration på ett mer avspänt sätt än vad som är fallet här i landet i nuläget.

Jag arbetar ju själv inom Integration och har förstås en massa åsikter om vad som behöver göras bättre mm. Synd bara att de stora partierna inte verkar vilja diskutera problemen på riktigt. Visst är det bra att man har mer jobbfokus nu än tidigare som Reinfeldt tjatar om men det finns så många fler problem än det som man väljer att inte ta upp till diskussion! Det är beklagligt för när problemen sopas under mattan så är ju risken stor att ännu fler röstar på SD vilket vore olyckligt på flera sätt.

Vad gäller Alliansens ständiga jobbfokus så tycker jag att de genomförde helt nödvändiga förändringar när de kom till makten. Det håller inte att Sverige i så många år har haft människor som har känt sig nöjda med att vara arbetslösa eller sjukskrivna. Däremot är det förstås synd om väldigt många människor som har hamnat i kläm efter deras reform och jag hoppas Alliansen om de får fortsätta regera visar att de försöker göra sitt bästa för att stötta dessa människor framöver.

Jag är lite trött på att Reinfeldt ständigt tjatar om jobbfokus men nästan aldrig beskriver vad de vill göra med dem som av olika anledningar faktiskt aldrig kommer att kunna få ett jobb. Tro mig det finns många sådana människor också vad än politikerna säger! Däremot jättebra att Alliansen vill förändra skolans värld där de inser att alla inte är teoretiska människor och att man inte kan stöpa alla ungdomar i samma form. Jag tycker det lät bra med lärlingsutbildningar mm. som de pratade om och sen tror jag inte att det är fel med hårdare disciplin heller.

Jag är ingen ekonomiexpert men inser att det är viktigt för ett land att ha en stark regering som kan styra landet med egen majoritet. Jag tycker Alliansen verkar ha skött Sveriges finanser på ett väldigt bra sätt när den ekonomiska krisen slog till och med tanke på att det tydligen ser ljust ut för Sveriges ekonomi framöver så hoppas jag att de får majoritet för att styra Sverige under de kommande fyra åren. Jag ska även kika på de kommande dagarnas debatter så Mona och gänget kanske omvänder mig men tror inte det.


Foto: Björn Lindahl

Kommentarer >>
Postat av: ullisar

vilket fantastiskt bra inlägg Mattias! varför har jag missat det?! du lyfter fram viktiga punkter, och belyser det faktum att det helt enkelt "inte är okej" att ens prata om invandrarrelaterade problem. lite märkligt i debatten - särskilt nu efter valet - är för övrigt att det bara (okej, "bara") är gammel-svenskar som kritiserar SD och deras integrationspolitik, de nyligen anlända svenskarna håller sig utanför? tyvärr!

2010-10-20 @ 10:02:36
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0