Chokladmissbrukare

Undrar hur i helvete jag någonsin ska komma ur mitt choklad/godismissbruk. Brukar skriva lite skämtsamt om det men det råder inget tvivel om att jag i någon grad är sockermissbrukare. Under förra veckan åt jag ca sex stora chokladkakor plus en massa chips och ostkrokar under helgen också. Jag skulle gissa att det enda sättet att komma ur detta är att bestämma sig riktigt ordentligt och strikt försöka avvänja sig under några veckor men det är ett beslut jag oftast skjuter upp till någon vecka framöver ideligen.

Vi ska alla fall försöka se till att Max inte från tidig ålder blir alltför sockergalen även om han ibland får synda lite. Vi är inte på något sätt extrem med Max utan han fikar ibland, äter godis ibland men jag har t ex haft många diskussioner med min mor om att Max mer än gärna dricker vatten eller mjölk till mat/fika och då behöver man inte varje gång ge honom saft/festis t ex. Med tanke på alla fall av barnfetma och diabetes som det rapporteras om så är det ju läge för att många människor borde inse att man bör vara försiktig med sockret från tidig ålder!



Max med sin goda chokladtomte Julen 2009, den andra åt jag upp i hemlighet...

Kommentarer >>
Postat av: pangis

Ät crom eller var det Brom:-) .. och var stenhård mot dig själv. Det finns massa bra medel mot sötsug i hälsokosten.. Sen kan man starta dagen med havregrynsgröt, det håller blocsockret i schack. 6 chokladkakor på en vecka är helt klart i överkant!!

2010-10-08 @ 12:06:47
Postat av: Maria

Äter du fortfarande lika mycket godis och choklad? Jag gör det och blev NÄSTAN tillräckligt motiverad att sluta när jag hörde att motsvarande en sockerbit sätter immunförsvaret ur spel i 4 timmar. Jag har funderat på det en hel del för jag är VÄLDGIT ofta förkyld eller har ont i huvudet och liknande så jag BORDE verkligen skära ned på konsumtionen men det känns SÅ svårt. Utöver chokladen äter jag väldigt nyttigt, röker inte, dricker inte osv så chokladen är helt klart min drog. Jag äter choklad precis varje dag och jag pratar inte om några rutor direkt... OM du har lyckats ta dig ur det värsta får du gärna komma med tips...

2011-11-29 @ 13:33:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0