Spanien världsmästare!

Spanien blev alltså för första gången någonsin världsmästare i fotboll efter gårdagens seger över Holland där Iniesta på övertid gjorde 1-0. Det var väl ingen höjdarmatch egentligen men en VM-final kan ändå aldrig bli ointressant och spänningen saknades ju inte. Tyvärr präglar väl matchen lite hur det har varit i detta VM där många lag i dagens fotboll där avvägningen om att anfall med lagomt mycket folk för att inte riskera mål bakåt blivit allt viktigare.

Härligt att Spanien vann tycker jag för precis som Glenn Strömberg sa efter matchen känns de som världens bästa landslag just nu med sitt exceptionella passningsspel. Sedan kan jag precis som med Barcelona ibland bli galen på Xavi med flera när de inte lite oftare försöker att slå inlägg eller sätta den i djupled men deras spelstil är ju sån och Holland gjorde en väldigt bra match defensivt måste man ju säga.

Någon skrev i en tidning igår att han önskade att Holland skulle vinna VM då de spelade fin, juste fotboll och inte höll på med filmningar. Denne person har uppenbarligen legat i koma sedan 70 och 80-talet för nu består detta duktiga Holländska landslag av benknäckare som Van Bommel, De Jong och en hel del filmare med Robben som nr 1. Spanien har en hel del filmare de också och det känns nästan som det bara är Tyskland som försöker undvika att agera skådespelare på fotbollsplanen.

Holland må vara rasande på domare Webb efter allt som skedde i slutet av matchen men de bör komma ihåg att med en icke Premier League-domare så borde de haft två röda kort i första halvlek. Främst tänker jag på De Jongs karatespark i bröstet på Alonso som sjukt nog bara renderade i ett gult kort. Med tanke på alla dessa patetiska utvisningar domarna har tagit för tidigare i VM så borde han åkt ut direkt där!

En bra turnering av Holland men stort grattis till värdiga vinnarna Spanien!!!


Lite VM-tankar i korthet nu när det är över:

Lag som förgyllt mitt VM: Tyskland, Argentina och stundtals Spanien, Ghana och  USA
Spelare som förgyllt mitt VM: Forlan, Müller, Özil, Puyol, Donovan, Villa,
Har inte förgyllt mitt VM: Domarna, FIFA, filmande spelare och VUVUZELORNA!!!
TV4 visar hellre reportage om bläckfisken än fler åsikter från Ekwall/Lundh t ex. Trist!
Speciellt med tanke på för/eftersnackstiden består av 85% reklam!
Diego Forlan!!! Var bra i alla Uruguays matcher! Hur kunde han vara usel i Man U?
Måtte inte Vuvuzelorna sprida sig. Längtar efter att höra fansen sjunga sånger igen!
Många tv-recencenter påstår att INGEN gillar de långa försnacken? Bullshit!!!
SVT studio med Pops, Johanna och Ola får +++++ av mig!
Tack till Ekwall & Lundh på TV4 för bra insatser och härligt Twittrande under VM.
Förnyar inte FIFA domarnas roll i framtiden efter detta så gör de det aldrig!
Nästa VM är i Brasilien, tänk om man kunde göra den drömresan!!!


Kommentarer >>
Postat av: Jerpa

Brukar ju inte vara intresserad av fotboll mer än mot slutet av stora föreställningar, som nu. Började kolla runt england tyskland.

Fördelen nu är att nån måste vinna. För att vänta i 2 timmar på ingenting är värdelöst.



Peace n Love förbjöd vuvuzelorna iår, liksom någon annan festival. Däremot tyckte jag man bara hörde dessa i början på finalen, på slutet hörde man den traditionella trumman och ropen.



Men som oinbiten visste jag inte vilken jag tyckte skulle vinna, det pendlade hela tiden, men efter alla sparkar och allt gnäll blev det ändå rätt till slut. Även om jag i smyg velat ha straffsparkar.

2010-07-12 @ 08:39:14
URL: http://www.jerpa.se
Postat av: Nina

ÄNTLIGEN vann ett lag jag höll på, jippppiiiiii!!! :)))

2010-07-13 @ 17:40:14
URL: http://niiinis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0