Semestern i Norrköping

I Söndags kom vi hem från vår semestervecka i Norrköping. Vi har haft en underbar vecka tillsammans med Johan, Maria och Theo i det hyrda huset som visade sig vara kanon, beläget endast 800 meter från Kolmården. Inomhus var huset helt ok även om det inte var något topmodernt boende men höjdaren var ju deras stora fina uteterrass med utsikten mot Bråviken! Max och Theo har haft en supervecka tillsammans och även om de förstås bråkade ibland också. Så fort vi inte åkte i samma bil eller om det var mitt i natten så undrade Max " - vart är Theo nånstans?".  Här nedan är lite av det vi gjorde under veckan i Norrköping.

Hemma i huset
När vi kom hem på eftermiddagarna blev det oftast så att grabbarna fick bada i en pool som vi köpte medan vi andra la oss på solstolarna med någon god dryck i handen. Vi grillade några kvällar och sedan blev det många spel/dryckeskvällar för oss ute på terrassen. Helt oslagbart att sitta där ute med utsikten mot havet dessa varma sommarkvällar och dessutom var vi helt förskonade mot mygg/knott!  Det fungerade jättebra med Max sömn också även om man inte kände sig så jättepigg när grabbarna alltid ville in till den andre vid 6-7 tiden på morgnarna.



Kolmården
Det blev två dagar på Kolmården och vi bodde ju som sagt väldigt nära med gångavstånd till djurparken. Måndagen på Kolmården blev lite jobbig då det var en av årets varmaste dagar. En sån dag vill ju jag alla fall helst tillbringa på annat sätt än att stå och svettas i en lång kö för att Max ska få ge Bamse en kram men vad gör man inte för att se sina barn glada. På Måndagen besökte vi alltså Bamses värld och gick sedan runt i djurparken med besök på delfinshowen mm. De många backarna i Kolmården kändes lite extra tunga i 40-gradiga värmen men det var en helt ok dag och grabbarna hade ju jätteroligt!

På Tisdagen åkte vi på Safarin som jag hade kännt mig lite nervös för innan med tanke min ständiga otur. Allt gick bra även om vi hade en närgången struts som man inte gärna vågade ta ögonkontakt med. Tyvärr sov lejonen när vi åkte förbi dem och björnarna låg ganska långt ifrån bilen men Max tyckte det var spännande. Det var trevligt i Kolmården men jag kanske hade förväntat mig lite mer ändå. Dessutom vore det ju önskvärt om de som Furuvik hade ett bad där eller alla fall möjlighet att göra en väg ut till havet då det ju ligger precis vid vattnet.



En dag i Söderköping
På Onsdagen åkte vi till Söderköping som låg ca 3 mil från vårt hus. Vi tog en väg där vi fick åka bilfärja vilket var uppskattat av Max och Theo. Först stannade vi vid Göta Kanal och strosade längs kanalen där det låg massor av fina båtar samt trevliga uteserveringar. Efter en lunch så besökte vi den omtalade glassrestaurangen Smultronstället där man kan köpa konstnärsglass och med facit i hand borde vi ha skippat lunchen strax före. Våra tre glassar kostade ca 200 kr och jag tror att Johan, Maria och Theos gick på ca 240 kr. Ingen orkade ju äta upp så förstås lite onödigt med tanke på att både jag och Max hade uppskattat en Piggelin lika mycket men ändå nåt sånt där som man gör när man är på semester.

Efter besöket på det populära fullsmockade Smultronstället så åkte vi till ett bassängbad i Söderköping som vi läst om på nätet. Där fanns det lekpark, piratskepp och massor av bassänger så det blev en härlig eftermiddag. Max älskade att klättra upp i piratskeppet där man kunde åka rutschkana också. Sedan badade vi massor och Max hade nog sin roligaste stund under veckan när man lärde sig dyka från kanten. Vi har ju badat väldigt dåligt i år så det kändes roligt att se honom våga mer och mer i vattnet. En lyckad dag i mysiga Söderköping var det och det är en plats som jag gärna besöker igen!



Övrigt (Arkösund, Busfabriken, shopping mm.)
En annan dag åkte vi ut till Arkösund där det bland annat går skärgårdsbåtar. Jag hade ju verkligen velat att åka ut till St Annas Skärgård någon dag men det blev inget bra läge för det så det får bli nästa gång jag besöker Östergötland. I Arkösund var det väldigt fint med skärgårdsmiljön som ju är så underbar. Däremot så var det väl inte världens roligaste badstrand men Max och Theo lekte nere vid vattenkanten och lät mig hjälpa dem bygga sandslott så att jag fick vara lite barn på nytt.

På Lördagen så var det helmulet väder så då blev det ett besök på Busfabriken i Norrköping. Det är ett stort lekland där Max och Theo förstås hade jätteroligt i flera timmar. Jag bävade för att det skulle vara som i Gävle, trångt och alltför mycket folk men det var så stort så det var ingen fara. Denna mulna dag hann vi även med lite shopping på Ingelsta Shoppingcentrum i Norrköping där jag förresten första dagen träffade min gamle klasskompis Jonas från Lillsved! Vi möttes inne på Ica Maxi och jätteroligt att se Jonas igen! Vi hade ju även planerat att strosa runt lite mer i staden Norrköping men det hanns inte heller med tyvärr.



Sammanfattning
Något jag kunde önskat vore annorlunda den här semesterveckan är nog att det funnits en lite bättre badplats nära huset och att t ex köket i huset vore lite större. En annan sak som var jobbig under veckan är ju att min sega förkylning för tredje veckan höll i sig så att jag hade natthosta i början och sedan bihålehuvudvärk de flesta dagarna men men bara att bita ihop.  I det stora hela var det ju ändå en fullträff att vi bokade huset istället för att bo på det mycket dyrare vildmarkshotellet där vi ju inte alls hade kunnat umgåtts på samma sätt boendes i olika rum mm.

Vi är nog alla nöjda med den här semesterveckan där det förstås var helt underbart att vi hade sån tur med vädret. Man vet ju aldrig hur det är att bo och semestra med en annan familj men det fungerade kanon. Skönt att vara ett sällskap där alla hjälper till ungefär lika mycket vare sig det gäller matlagning, städning, barnpassning eller annat och som är rätt lika vad gäller pengar mm. Det absolut bästa med veckan var nog ändå att se hur vår älskade Max trivdes med att vara på semester med kompisen Theo så vi hoppas på fler resor ihop!

Kommentarer >>
Postat av: Linda

Ni verkar haft det toppenbra! Ljuvligt väder också :-)

2010-07-20 @ 19:07:36
Postat av: Maria L

En bra sammanfattning av vår fina semester:-) Hoppas också på fler resor ihop!

2010-07-20 @ 20:52:48
Postat av: ullisar

vilket hus ni bodde i! eller alltså, utsikten från det alltså :) blir nästan lite avis att ni åker med en annan familj sådär, det låter/ser görtrevligt ut - både för er vuxna och för Maxen? gillar särskilt att ni matchat vagnarna också :D



tjohej!

2010-07-20 @ 22:36:59
URL: http://ullrika.se
Postat av: jama

Vänta nu - va du alltså där förra måndagen...den 12/7? Jag o la familia va där sö+må. På måndagen endast för safarin och sen hade karlarna lovat barnen att åka linbanan. Så jag, o en annan mamma+bebis satt vid Bamses värld nån timme i skuggan o väntade. Sen när de anslöt så åt vi mat. Sjukt om vi var där samtidigt, ovetandes :) Världen är alltid så liten.



Och du har rätt, det var sjukt varmt!!



Hoppas allt e bra annars?



Ha det gott.

2010-07-21 @ 01:05:52
URL: http://jama.blogg.se/
Postat av: pangis

Låter som en toppenresa! Själv har jag tröttnat på Kålmården för länge sen men så har jag ju tvungen att vara där ett par gånger:-) Tycker att Eskilstuna Zoo egentligen är bättre.. Ha en fortsatt fin sommar!

2010-07-21 @ 16:58:30
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Angelica

Det låter som att ni har haft det superbra! Skönt. :)

2010-07-26 @ 22:58:59
URL: http://anchis.blogg.se/
Postat av: Abdullahsilje

i sow this site while i was looking for a site with uesful information it really helped me. nice job you are doing please keep it on.

2011-10-14 @ 07:41:03
URL: http://abdullahsilje.blogcheapster.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0