Semestersvenskar

Kikade på ett inspelat avsnitt av tv-programmet Semestersvenskar igår där TV4 följer lite olika reseledare/turister i Thailand (Phuket). Jag känner en rätt stor längtan till Thailand när jag ser programmet även om tv-programmet i sig inte alltid visar den biten av Thailand som jag längtar efter.

Staden Patong där de visar mest ifrån kanske inte heller är det som lockar mig främst. Eftersom de inte gärna visar det riktiga nattlivet i Patong så kan jag nog tänka mig att en del äldre människor eller småbarnsfamiljer som inte har någon koll på Thailand känner sig lite lurade om de pga tv-programmet bokar en resa just dit och sen får se hur det verkligen är.

Lite komiskt att se vissa av turisterna i Semestersvenskar när de shoppar och misslyckas med prutning. "Nu blev jag nog lurad" sa Mona Sahlin röstkopia-tanten när hon fick betala 250 Baht istället för 200, dvs ca 50 kr istället för 40 kr. Visst kan det vara roligt att pruta ibland i Thailand men jag tycker också man kan undvika att bli tjurig och istället se att de fattiga arbetarna i Thailand som sliter så hårt har större nytta av de där 10 kronorna än vad vi svenska turister har! O vad ska man säga om donkarna som inte kunde förstå att ett dubbelrum bara var ett rum!

Jag kan ibland känna lite ånger över att man inte drog till Thailand när man var yngre som så många 20-25 åringar gör nu för tiden. Istället för att bränna 10 000 kr på en vecka i Visby varje sommar under några år borde man rest iväg till Asien istället och fyfan vad roligt man hade haft då! Dessutom hade det ju inte varit lika sönderturistat som det är nu men det kan ju inte hjälpas. Jag längtar alla fall till Thailand och man måste ju inte vara 20-åring för att ha kul där så när Max blivit lite större ser jag fram emot att åka dit med familjen och ha det bra.



Lite foton från vår tripp till Thailand i Mars, 2007

Kommentarer >>
Postat av: jama

Ahhhhhh. vilka härliga bilder!



Ha ha. Ja varför tog man sig inte utanför Sveriges gränser mer som ung?! Jag hängde oxå i Visby några somrar...typ 92-96 för att vara exakt. De två första åren med mamma, pappa, syskon + min kompis. Sen var vi stora nog (17 år) för att få åka själva. Ha ha. Herregud vilka galna minnen (o foton) jag har från den tiden.



Thailand är uuuuunderbart. Var där 2001. vill så gärna åka dit igen. Men nu har man blivit en egen liten familj så det är ju inte att bara dra, o det kostar. Men snart så, om nåt/några år måste vi ta oss iväg för vi börjar bägge få lite abstinens (sist vi var nånstans var oktober -03 till Spanien en vecka med bebis i magen).



Funderar lite på en vecka i Grekland i sommar, med barnen hos mina föräldrar under tiden. Dvs bara jag o sambon. Men vi vet samtidigt inte om vi grejar en hel vecka borta från barnen så. Låter väl helknäppt att säga. Men när man är en bit ifrån dem så saknas dem en liksom extra mycket!



Hur är det med magen?



Trevlig Helg



2009-01-30 @ 13:34:47
URL: http://jama.blogg.se/
Postat av: Janne

Du kan fortfarande konsten att bli tokbrun i varje fall :P

2009-01-30 @ 16:22:05
URL: http://janne73.blogspot.com
Postat av: Mattias

Jama/

Ja det handlar förstås mycket om pengar tyvärr. Inte riktigt läge för oss att åka heller och man vill ju inte direkt åka dit bara en vecka heller. Ja en vecka utomlands utan barnen skulle ju säkert vara jätteskönt på många sätt för er men förstår om ni tvekar för saknaden också.



Janne/

Ja, fast nu skulle du se mig. Jag är blekare än ett mumintroll i nuläget :(

2009-01-31 @ 00:28:54
URL: http://jack71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0