Hälsovecka 1

Då har det gått en vecka av vårt senaste försök med att börja ett lite sundare liv kostmässigt. Jag tycker vi har skött oss rätt bra även om jag vid många tillfällen varit extremt godis/chokladsugen. Tur att min flickvän har varit lite mer bestämd än mig när jag haft mina sötsugskriser, ha ha. Istället för godis har vi mumsat lite frukt, bär, nötter och sånt istället . Vi får väl se om sötsuget minskar någon gång? Ich betwievlich!

Frukost/Mellanmål har alla fall fungerat bra första veckan och det är nog första gången på ca 30 år som jag inte har ätit en enda smörgås på en vecka. Till lunch/middag så har vi ju ätit ganska normalt men försökt att äta lite mindre kolhydrater än vanligt och mer grönsaker istället. Nåt man också måste försöka lära sig om man vill hålla vikten eller gå ner i vikt är ju att äta lite mindre portioner men det är svårt när det är så gott med mat!!!

Det är inte alltid så lätt att försöka vara hälsosam måste jag säga då man ständigt utsätts för frestelser från alla håll och kanter. Speciellt på våren nu när det är tid för glass, grillpartyn, kall öl i solen, hockey-vm mm. Hur det är på jobbets fikaraster har jag väl beskrivit tidigare där jag t ex sitter med en kiwi medan de andra dukar upp nybakta frallor, kanelbullar, kakor och godis som de mer än gärna vill dela med sig av till mig. Tjatas ska det göras från vissa också!

Märkligt nog så verkar många mer tycka att det är konstigt att jag försöker undvika socker/sötsaker än att visa förståelse och ge uppmuntran. Allt handlar ju inte om bantning och de flesta borde väl år 2009 känna till att många människor lider av ett stort sockerberoende och att det finns stora likhetstecken mellan dålig kost och exempelvis cancer, diabetes mm.

Jag tillhör ju inte en av de här turliga människorna som kan äta vad som helst utan att bli tjock så det är ju alla fall en djävla tur att jag älskar att sporta. Jag är inte speciellt tjock men nog skulle det vara roligt om jag kunde få bort något kilo från magen nu när vi försöker leva lite sundare men det verkar vara svårt nu när man blivit 37-årig gubbe.

Min Träning - Hälsovecka 1
Måndag - Innebandy
Tisdag - Promenad, 30 minuter
Onsdag - Innebandy
Torsdag - Innebandy
Fredag - Innebandy
Lördag - Vila
Söndag - Promenad, 80 minuter

Kommentarer >>
Postat av: pangis

Om man har ett enormt sug på sötsaker så kan Crom tabletter hjälpa..



Annars är nog den enda vägen att äta strikt kolhydratlöst.. dvs inget bröd, pasta, ris, eller frukt.. Då försvinner sötsuget på 4 dagar.. Jag lovar du får huvudvärk tredje/fjärde dagen men sen är det borta..



Vad du ska äta..? Kött, fisk fågel vissa grönsaker (som växer ovan jord) och fett..massa fett.. typ grädde smör avocado nötter etc..

2009-04-28 @ 11:50:46
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: pangis

PS..om man tränar så mycket som du gör..behöver man sina kolhydrater.. så där föll den

2009-04-28 @ 11:51:14
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Linda

Heja heja! De här grejar ni :)

2009-04-28 @ 17:12:37
Postat av: Nathers

Kämpa på bara! :D

2009-04-28 @ 17:25:34
Postat av: Mattias

Pangis/

Ja den där dieten verkar ju fungera kanon för både dig och flera andra men är nog inget för mig i längden.



Syskonen N...

Tack tjejer! :)

2009-04-29 @ 07:57:31
URL: http://jack71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0