Ulf Lundell, Uppsala

Ulf Lundell, Konserthuset Uppsala 080927  + + +

Inte helt lätt att komma ihåg exakt hur man upplevde dessa 22 låtar men här är min recension från spelningen. De första sju låtarna spelar Uffe unplugged ensam på scenen innan bandet sen ansluter resten av konserten. Under de här första akustiska låtarna har han mer mellansnack än någonsin vilket är jätteroligt för oss Uffe-fans. Den enda lilla haken var att vi som satt på balkonger högt uppe knappt hörde nånting av det han sa!!! Det kändes fördjävligt att bli berövad hans roliga berättelser (enligt de som hörde) vilket också gjorde att den första Unplugged-delen av konserten kändes lite seg stundtals.

Jag tycker det var en bra konsert med en Uffe som var på strålande humör och just nu sjunger väldigt bra. Många vill se en hel konsert med honom Unplugged men jag tycker detta var en lagom mix och kände mig rätt nöjd när bandet anslöt efter sju låtar. Jag tycker låtlistan i Uppsala kändes lite vassare än premiären i Gävle även om man som Lundellfan aldrig blir riktigt nöjd då man alltid har hundratals favoritlåtar som inte spelas. Nu när Lundell inom något år kommer lägga gitarren på hyllan känner jag ju förstås att jag vill gå på någon mer konsert i höst men vi får se hur det blir.

Låtlistan i Uppsala (Länkarna är till Youtubeklipp från konserten)

01. kom in kom in - + + +
Bättre här än på albumet En Eld Ikväll

02. den vassa eggen - + +
Det tog lite tid innan vi förstod att det var klassikern DVE som spelades. Roligt att höra men ingen av de bättre versionerna jag hört av den här fantastiska låten.

03. ryggen fri - + + + +
Första gången jag fick höra den här bra låten live! Lät bra akustiskt!

04. orkney - + + +
Inte den låt jag helst hade önskat från Club Zebra skivan men helt ok.

05. xavante - + + +
Ännu en låt jag inte hört live förr. Ok men det finns ju så många lugna låtar man hellre hade hört i det här upplägget.

06. ute på vägen igen - + + +
Från albumet "Måne över haväng" -91. Bra låt!

07. din tid är ute - + + +
Ny låt som jag tyckte lät väldigt bra

08. en bättre värld - + + + +
Bra version och bra energi när bandet anslöt på scenen

09. folket bygger landet - + + +
Skön refräng men annars ingen höjdarlåt

10. evangeline - + + + + +
Överraskande bra version av denna låt!

11. jag är på din sida - + + +
Helt ok men med risk för att bli tjatig. Tänk att få höra Coco, Rialto, Jolly Roger eller någon sån låt istället...

12. förlorad värld - + + +
Den har nog spelats på alla konserter jag besökt och personligen är jag rätt less på den. Fast folk blir glada av denna Springsteen influerade låt förstås. "Ta på dig din vackraste klänning ikväll...."

13. utanför byggnaden - ++
Bluesrock från Lazarusalbumet är inget jag blir lyrisk över

14. hon gör mej galen - + + +
En väldigt annorlunda version men ingen av de bättre jag har hört av denna klassiker

15. jag saknar dej  - + + +
Äntligen fick jag höra den sagolika låten på en konsert!!! Fast låten gör sig bättre på skiva

16. lycklig man - + + +
Trallvänlig låt från albumet Vinterland

17. gå ut å var glad - + + + +
En härlig låt som jag lyssnat mig rätt trött på tidigare men som alltid gör mig och många andra glada när den spelas live! En taggad Uffe öser på bra i den här låten och vi i publiken gillar det! En väldigt bra tänkvärd text om att ta tillvara på livet!   Videon på Youtube här >>

18. baby om morgonen - + + + + +
Enbart Uffe och pianospelande Marcus Olsson på scenen! Vackert!

19. st. monica - +
Den här låten slipper man aldrig om man inte som jag tog en välplanerad pisspaus

20. skaka på dom - + +
På skiva är låten en överkorsad geting men med band svänger denna bluesrocklåt lite mer

21. ut ikväll - + + + +
Lite mer Springsteenparty igen. Skön låt som ju säkerligen fler än mig inte haft järnkoll på förrän denna turné

22. en eld ikväll - + + + + +
Underbar version av denna låt och en fin avslutning på konserten. Se klippet!



Kommentarer >>
Postat av: Mia

Fan, jag får ont i hjärtat av hans röst... den är så oerhört härlig.

Man längtar tillbaka....... till tiden då det inte gick många timmar innan man lyssnade på Lundell... då när de häftiga Sony Walkman kom å alla skivorna skulle över på band.... :o)

2008-09-30 @ 10:50:33
URL: http://livethosmig.blogg.se/
Postat av: Johan

Tack för en grym helg grabbar! Längtar till sommarens spelningar!

2008-09-30 @ 11:38:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0