Fredagsmiddag

Imorgon är det Fredag och på förmiddagen är det dags för sångstund på öppna förskolan igen med Max. Eftersom Tina har hemmastudier kan hon följa med och dessutom ska Johan, Maria och Theo dit så det ska bli kul! Kanske kan jag lära mig hela Imse Vimse-låten denna gång?

Godisfritt i hela sex dagar för oss vilket är ett pyttesteg för normala godismänniskor men ett jättesteg för Tina och mig! När jag dessutom har ätit nyttigt denna vecka också så har jag en enorm träningslust men då sträcker jag mig förstås i baksidan av låret på innebandyn i Onsdags!!! Eftersom jag får skippa innebandyn Fre, Lör har jag vissa små funderingar på att besöka badhusgymmet för andra gången på ett år istället men vi får väl se.

Eftersom jag och min flickvän lever på Tacos, Pasta och skräpmat så ska vi försöka hitta på lite nya maträtter. På Fredagskvällarna när det passar har vi tänkt att en av oss får bjuda den andre på någon ny maträtt med gott vin till så jag måste nog ut på Tasteline eller liknande sajter för att hitta nåt bra tips.

Som mina vänner känner till är jag lite smått kräsen vad gäller mat men ge mig gärna tips på någon god fredagsmiddag kanske med kyckling eller fläskfilé som huvudingrediens? (ej fisk, vitlök, skinka mm. tack)


Kommentarer >>
Postat av: Jennyh

Tack :) Jo visst är det kul med photoshop! Jag är heller inget proffs det är bara att testa sig fram.. :)

2008-10-09 @ 23:44:56
URL: http://jeennyh.blogg.se/
Postat av: Honung

Jamen en god fläskfilégryta med chaminjoner,lök och paprika i. Buljong och lite salt och peppar och alla möjliga andra kryddor, typ allkrydda eller grillkrydda och sånt. Red av med matlagningsgrädde och servera med ris. Busenkelt. En sallad till är nog bra. Och lite rödvin. Perfekt fredagsmat.

2008-10-10 @ 00:46:56
URL: http://honungsbullen.blogg.se/
Postat av: jama

Åh, jag måste tipsa om denna matblogg.



www.matplatsen.org



Massor med GODA, lättlagade rätter. Kanske inte så nyttigt allting men man kan ju välja själv hur många % man ska ha på creme fraichen osv... ;-)



Kan rekommendera "Lättlagad filé i ugn", fläskfilé med sambal. Sköter sig dessutom själv i ugnen, perfekt om man har gäster eller inte vill stå för mkt vid spisen :) Men minska med sambal om du inte vill ha det så starkt! :)



här kommer du direkt till receptet:

http://matplatsen.org/?cat=5&paged=6



Tapenadefilén ska oxå vara god men den har jag inte provat än (min jobbarkompis diggar den!)



Smaklig Måltid :)

2008-10-10 @ 08:53:30
URL: http://jama.blogg.se/
Postat av: John

Svar: ja lite chockad är man allt, frågan är ju bara om det är nybörjartur eller inte, i det långa loppet så märks det, men extremt känsliga för skador är dem i alla fall...



Lite har han kryat på sig så det är på bättringsvägen i alla fall =)



Härligt med Fredagsmiddag =)

2008-10-10 @ 09:04:57
URL: http://livetenligtjohn.blogg.se/
Postat av: Linda

Haha, precis så bestämde jag o J för några år sedan att göra. Det funkade väl ett tag men sen rann det ut i sanden. Men vore kul o starta igen så man får pröva på lite nytt, men vi är ändå rätt duktiga att testa annat i vardagen med så.



Du som är så kräsen! ;-P Man får testa på lite ändå! Vad sägs om kycklingfilé med getost i ugn (plus timjan) och ugnsrostade rotsaker (o potatis om man vill ha lite av de med) och ett eget kryddsmör av lite kryddor man gillar o tror det passar. (Här funkar vitlök ypperligt, riktigt gott men de går väl med andra kryddor med!)

2008-10-10 @ 09:56:12
Postat av: pangis

Köp svamp.. gärna kantareller men det går bra med champinjoner med. stek strimlad fläskfilé, svamp, och lök i en panna .. slå på en skvätt matlagningsgrädde och en burk smaksatt cremefraishe med timjan och Karl-johanssvamp.. lite salt o peppar..Servera potatisklyftor (finns färdiga i frysdisken) och sallad till och ett gott glas rödvin. Avvsluta med lite ostar och mörk choklad.. Mer avancerat än så behöver det aldrig vara, Krångla inte till något i början med massa ingrideiensen för då tröttnar man på att laga mat. Lycka till o unna er en mysfredag, dom är viktiga!!!

2008-10-10 @ 10:57:12
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: pangis

Jo.. Ica.se har bra mattips..

2008-10-10 @ 10:57:48
Postat av: Mattias

Jag hatar när de som skriver recept inte är utförliga om allt! Grädda i Ugn ca 25 minuter skriver de men inte på vilket gradantal, grr! Jag chansar på 175 grader så får vi se. Måste rusa till köket igen, Pust! Det är stressigt att vara Fredagskock!!!



Tack för era tips hur som helst!

2008-10-10 @ 18:31:41
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Daniella

Kolla in min blogg och gissa - vilka av bilderna är inte Meg Ryan?

Vänliga hälsningar

2008-10-10 @ 21:57:54
URL: http://daniellal.blogg.se/
Postat av: Anna Linda

hej hej



Baconlindad kyckling eller fläskfile är jättegott



lägg ut baconskivor tätt intill varandra (ca 1 paket till varje kycklingfile, fläskfilen skulle jag nog dela i ca 3 bitar och använda då 3 p bacon)



Krydda kycklingen/fläskfilen med salt och peppar, kan även sätta lite färska kryddor på t-ex basilika eller koriander.



Lägg filén på baconen (bäst att baconen ligger lodrätt och kycklingen vågrätt)



Rulla kycklingen in i baconen. stick i några små träpinnar (tandpetare) för att hålla baconen på plats.



Koka ihop ca 3 dl matlagningsgrädde, lite skvätt vitt vin ca 1 dl och ca en halv tärning kycklingbulljong. Salta och peppra efter smak



Bryn baconrullen på stekpanna, bara någon minut varje sida. Sätt baconrullarna i ugnfast form och häll gräddblandingen över.



grädda allt i ugnen i ca 25-30 min vid 200 grader



servera med ris och sallad



Hoppas det var tydligt nog för dig :)



hälsningar från stockholm

2008-10-10 @ 22:18:06
Postat av: Mattias

Anna-Linda/

Det var väldigt tydligt och ett recept som jag lovar att testa någon annan Fredag! Hoppas allt är bra med dig, Pelle och magen!!!

2008-10-10 @ 23:27:34
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag orkade inte skriva ett helt recept, men senapskyckling är jättegott och följande recept verkar vara ungefär så jag gör min (fast med qourn och vanlig slotts senap)



http://nuardetmat.blogspot.com/2007/11/senapskyckling.html



2008-10-13 @ 01:01:01
URL: http://whichwaytohappy.blogg.se/
Postat av: Emilie

Hej! Halkade in på din blogg, intressant läsning.. Ville ge dig ett mattips kände jag spontant! O trots att du va ute efter ett mattips med kyckling eller fläskfilé så skickar jag på dig ett underbart recept på en underbar broccoligratäng!



Broccoligratäng

5dl creme fraiche / lätt creme fraiche

3pkt bacon / motsv. mängd rökt skinka m mkt sälta

Fryst broccoli

Kokt pennpasta / fullkorn för nyttigare alt?

Johnnys senap

Riven ost / går lika bra utan



Täck botten på en normalstor gratängform med broccoli, om du vill kan du dela broccolin i lite mindre bitar, men ändå viktigt att det är skapligt stora bitar.

Skär bacon i 2cm långa skivor och sprid ut i ett jämt lager över broccolin.

Häll över pennpasta i ett lager om några centimeter.

Blanda creme fraiche med johnnys senap, ha rikligt med senap, det ska vara precis så senapssmaken tar över smaken av creme fraichen.

Bred över såsen över pastan, strö ev över lite ost.

I ugn 175 grader tills en härlig färg uppstått på gratängen!



Broccolin blir aningen knaprig och fräsch.. Mmmm...

Fruktansvärt gott!



Lycka till med matfantasin!

2008-10-19 @ 10:08:13
URL: http://pemsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0