Debatt om Englas mördare

Igår kikade jag på Debatt på SVT där man skulle debattera bland annat om Englas mördare och vad vi ska göra med våra brottslingar. Nu tycker jag det blev en dålig debatt eftersom det var alltför många "kufar" som fick komma till tals. När det gäller just 42-årige mördaren Anders Eklund tycker jag det är helt sjukt hur han med de brott han tidigare åttalats för kan ha möjlighet att neka vård för detta som han gjorde!!!!! Har man befunnits skyldig för ett antal fall av misshandel, sexövergrepp, våldtäkt och försök till våldtäkt på kvinnor både över och under 18 år så ska man fan i mig inte bara släppas ut efter några månader utan att ha fått vård. Tackar man nej till detta som han gjorde så är det bara att snällt sitta kvar i fängelset resten av livet! Visst är det så att hårdare straff förmodligen inte hjälper så mycket men det känns fan så mycket bättre för oss som sköter oss i samhället och sen måste de kriminella förstås ges vård på olika sätt också. I fallet med Anders Eklund och många andra liknande fall kan jag inte förstå hur det kan daltas så in i helvete!!! Man löser liksom inte sådana här stora problem med att visa dem kärlek som några flummare tyckte igår i studion utan det måste till hårdare straff och mer vård! Missade tyvärr Efterlyst men även Leif GW tyckte det var otroligt märkligt att man inte kopplat ihop Eklund med Pernilla-mordet med tanke på närheten så den kritik polisen får utstå just nu känns väldigt berättigad.

När det gäller ett DNA-register så är jag lite för dåligt insatt MEN det måste ju vara dags att påbörja ett sådant arbete och åtminstone på de som en gång dömts för ett brott. Detta hade räddat livet på Engla och flera andra människor i Sverige så är det bara! Det som talar mot ett dna-register förutom att det tar sån lång tid att skapa är tydligen att det kostar mycket och att det skulle inkräkta på folks integritet. Själv betalar jag gärna lite mer i skatt eller nåt för att ett Dna-register införs och bryr mig nada om mitt dna finns i ett register eftersom jag inte tänker mörda eller våldta någon människa.

Kommentarer >>
Postat av: Frippo

Word!

2008-04-18 @ 14:10:28
URL: http://frippo75.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0