Vår Danmarksresa

I Juli denna vackra sommar 2013 åkte vi till Danmark på semester och jag tänkte försöka sammanfatta resan lite här i den vilande bloggen dels för Max skull samt för att ha kvar som minne i framtiden.

Varberg
Vi började med tidig uppstigning vid kl 04-tiden för avfärd mot Varberg med vår nya Hyndai I30. Max vaknade och somnade ej om sen som vi hade hoppats och så blev han lite åksjuk och fick kräkas en gång på vägen. I Varberg så tog vi in på ett vandrarhem som låg lite norr om Varberg nära stranden. Helt underbart väder så vi tog en dag vid stranden och hann med att se lite av den mysiga staden på kvällen. Natten på vandrarhemmet blev lite jobbig med bastuvarmt rum och drickande ryssar i rummet bredvid men sömnproblem är inget nytt i mitt liv och skönt på morgonen att ha nära till färjan mot Danmark. Varberg var en mysig sommarstad som vi får utforska mer vid något annat tillfälle.

Binderup Strand (Kolding)
Efter färjeturen så hade vi en bilresa på ca 20 mil kvar för att ta oss till Binderup Strand där vi hyrt stuga tillsammans med Tinas syster Linda, Jerker och lille Mileon. Bilresan gick bra men det var inte helt lätt att hitta till stugan vilket även Linda och Jerker fick erfara. GPS är ett måste nästa resa! Stugan vi hyrde var helt ok med fin uteplats, fräscht kök mm och låg väldigt bra till nära en lång fin strand. I närheten fanns också en camping med pooler och lekpark som vi besökte. Det fanns många fina sommarhus att hyra där vid Binderup Strand men då kostar de förstås lite mer än vårt hus också. Vi betalade ca 6000 Dkr för veckan delat på 2 familjer.

Det blev någon dag vid stranden där det tyvärr var maneter i vattnet som gjorde att vi ej badade så mycket. Redan andra dagen tog vi en kvällstur till Tyskland. Det tog ca 30-40 minuter på en bra motorväg dit och så shoppade vi billigt massor av sprit, öl, godis och nån leksak till Max. En dag var vi in till Kolding där vi spenderade en hel eftermiddag i en stor lekpark mitt i staden. Den lekparken kan jag verkligen rekommendera  till andra barnfamiljer. Det var jättemysigt där med massa roliga aktiviter för barnen och en stor damm som man fick åka trampbåt eller ro eka i. Det fanns också en trampbilsbana som Max tyckte var enormt rolig. Själva staden var också rätt mysig av det vi hann se även om det inte var så livat där denna Söndagseftermiddag.

Haderslev
Binderup Strand ligger bara en mil utanför Kolding på Jylland och ligger inte så långt ifrån staden Haderslev där Tinas kusiner, moster, mormor och morfar bor. Vi hälsade på dem vid två tillfällen och spenderade även en heldag på en mysig camping nära Haderslev med en stor del av Tinas släkt. Max hade verkligen en fantastisk dag där på campingen då Tinas yngre kusiner Max, Emma och Tomas agerade lekledare med barnen hela dagen. Själv fick jag spela en tennismatch mot 25-årige sportige Tomas också på vad som måste sägas vara Nordens sämsta tennisplan och med usla racketar o bollar men det var roligt ändå. Jag försvarade Sveriges färger med den äran och vann med 3-0 i set men Tomas var duktig så hoppas vi kan lira någon mer gång på en riktig tennisplan. Vi hade en trevlig dag där på den fina campingen med Tinas släkt och deras vänner.

Legoland
En av Max höjdpunkter på resan var förstås dagen på Legoland. Detta blev första dagen då det skulle bli dåligt väder och enligt väderleksrapporterna skulle det regna hela dagen. Vi hade enorm tur för när vi åkte de 7 milen till Legoland regnade det hela tiden men slutade när vi kom fram och sedan var det uppehåll hela dagen, perfekt. Vi gillade verkligen Legoland och det fanns förstås massor av roliga saker att göra. Inte så farliga köer heller som vi hade befarat och Max älskade att vara där. Själv hade jag lite jobbigt den dagen då mina hälseneinflammationer inte mådde bra av att spela tennis på stenhård bana dagen innan så varje steg var en plåga den dagen men annars var dagen på Legoland kanon tyckte vi.

Lökken
Efter en vecka vid Binderup så skulle Danmarksvistelsen avslutas med 2 nätter uppe i norra Jylland där vi hade hyrt stuga på en camping nära "Lökken". Stugan var inte särskilt stor så lite jobbigt att bo två familjer tyckte jag men det gick bra ändå. Campingen fin med stora lekparker, uthyrning av cyklar, segways och ett stort poolbad fanns där mm. Vi hyrde cyklar och tog en tur ner till stranden första eftermiddagen. Det är ju häftigt klimat där med de stora fina vita stränderna och gräsdyner överrallt så det var en mysig dag tyckte jag. På kvällen den 27 Juli så firade jag och Tina 7-årsdag så vi åkte in till Lökken med Max för att käka en god middag. Lökken är lite som Visby skulle man kunna säga med mysiga kullerstensgator, restauranger, uteserveringar mm. Tydligen en riktig partystad också för ungdomar men det såg vi inget av den kvällen vi var där.

Skagen
Nästa dag åkte Tina, jag och Max på en biltur upp till Skagen. För ovanlighetens skull så var det ej bra väder denna dag men det kom bara någon liten regnskur så ingen större fara. Efter snabbvisit i staden Skagen åkte vi ut till platsen där båda haven möts. Det var häftigt att stå där längst ut och se hur vågorna slog mot varandra men blir ju lite förstört när det var så många turister där. Jerker, Linda och Mileon var inte med oss dit utan åkte istället till Nordsjömuseumet som tydligen var väl värt ett besök. I närheten av Lökken/Skagen finns ju även Fårup sommarland, rovfågelshow mm. som vi ej hann med att besöka denna gång. På vägen hem till Lökken så stannade jag, Tina och Max vid Råberg mile som är en stor sanddyn som ej ligger vid havet. Danmarks egen öken kan man säga. Det finns mycket att se och uppleva vid Lökken/Skagen vid framtida besök där.

Hemfärd
Dags för hemfärd och innan vi åkte med färjan från Fredrikshavn tog vi en tur till "Palmestranden" alldeles utanför Fredrikshavn. Det är en jättefin strand där de planterat palmer så att man fick lite Thailandskänsla. Vi hann bara vara där ca en timme innan det var dags för att ta båten till Göteborg. Bilresan från Göteborg till Sandviken på kvällen var rätt jobbig. Vägen mellan Örebro-Göteborg måste vara en av Sveriges sämsta vägar! Tur att jag hade några bra podcasts att lyssna till när mina kära familjemedlemmar sov de sista 25 milen i mörkret. Vi är väldigt nöjda med vår semesterresa till Danmark och Max älskade att vara där. Framförallt tror jag han tyckte mycket om att få umgås med Tinas släktingar. Vi hade mestadels kanonväder i Danmark och om jag bortser från att jag inte var så förtjust i maten så är Danmark ett resmål vi gärna återvänder till.