SM-Guldet till Brynäs!

Torsdagen den 19 April, 2012 tog 100-årsjubilerande Brynäs IF hem sitt 13:e SM-guld efter att ha besegrat Skellefteå AIK med 2-0 i den sjätte finalmatchen hemma i Läkerol Arena. Därmed vann Brynäs matchserien med 4-2 i matcher och efter att tidigare ha slagit ut Frölunda och Färjestad så kan ingen diskutera om att inte rätt lag vann. I Söndags var jag ju på plats och skulle se Brynäs ta hem matchserien med 4-0 på hemmais men efter att bland annat Jacob Silfverberg i sudden death skjutit en straff i stolpen så vann Skellefteå till slut och det blev ett enormt anticlimax. Så skönt nu att Brynäs orkade resa sig igen och fick ta hem guldet på hemmaplan i nästa försök.

Stor stor matchhjälte IGEN blev Jacob Silfverberg som med sitt fantastiska 1-0 mål visade vägen i den avgörande finalmatchen. 13 mål i slutspelet gjorde glödhete Silfverberg vilket är rekord i svensk slutsspelshistoria. En annan stor hjälte i den sista finalmatchen och hela slutspelet är ju målvakten Niklas Svedberg. Johan "Honken" Holmqvist var ju Brynäs förstemålvakt i kvartsfinal 1-3 men sen fick Svedberg chansen och som han har tagit den. I den sista finalmatchen var han som en vägg och höll nollan, fantastiskt. Återkommer senare med mina omdömen om spelarna i guldlaget Brynäs.

Det svider ju att vi inte fick några biljetter till den avgörande finalmatchen efter att ha haft en massa djävla otur men i det stora hela känner man bara en enorm glädje just nu över Brynäs SM-guld. Jag har alla fall haft nöjet att se alla hemmamatcher i slutspelet utom två stycken och stämningen i Läkerol Arena har varit helt fantastisk måste jag säga. Efter matchen så åkte jag, Jonny och Persson in till Läkerolen för att fira och det var härligt att få ta del av lite av glädjeyran på plats och senare på stan så var det underbar Brynäsglädje i hela stan. Här nedan slänger jag in lite länkar som kan vara roligt att se tillbaka på i framtiden.


Kommentarer >>
Postat av: Ullrika

Det passar sig väl fint att gratulera till guldet!

2012-04-22 @ 23:41:11
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0