Håkan Hellström på Hovet

Håkan Hellström  + + + + +

Jag var där!!!! På Hovet den 13 November år 2010! Så kommer många av oss att känna efter Håkan Hellströms fantastiska konsert på Johanneshov i Lördags kväll. Jag, Wanke och Persson är ju tre ganska nyfrälsta Håkan Hellström-fans som hade ganska stora förväntningar på denna konsert efter att ha läst alla lyriska recensioner efter hans spelning i Göteborg helgen innan. Vi blev inte besvikna kan jag lova utan tvärtom!

I ishallar kan ljudet vara bedrövligt men det lät väldigt bra, bandet spelade grymt och Håkan sjöng fantastiskt bra på ett sätt som nästan förvånade oss. Publiken verkligen med på noterna med allsång i varje låt och fullt fokus på konserten till skillnad mot för en del andra konserter jag varit på. Låtlistan kändes väldigt bra på förhand och känns helt suverän nu i efterhand när vi har upplevt konserten.

Detta var den bästa konsert jag har sett i mitt liv utan tvekan även om Robbie Williams på Ullevi 2006 också var fantastiskt på många sätt. Just att denna konsert var på lilla "Hovet" gjorde ju att stämningen blev väldigt intim och speciell. Håkan Hellström älskar verkligen sin publik precis som att den älskar honom och just att han förmodligen är en av Sveriges trevligaste människor gör ju att man verkligen unnar honom alla hyllningar.

Vad gäller konserten så känns det nästan omöjligt att välja ut de bästa ögonblicken men ballader som "Gårdakvarna och skit", "Kärlek är ett brev skickat tusen gånger" och "Du är snart där" gav alla fall mig konstant ståpäls när de spelades. Sedan har vi låtar som "Ramlar", "Tro och tvivel" och "Känn ingen sorg för mig Göteborg" där Hovet exploderade i nåt slags lyckoorgie. Helt fantastiskt och jag skulle kunna nämna många fler låtar.

Här nedan har jag listat låtlistan med länkar till klipp från konserten och mina egna betyg på låtarna. Kom ihåg att Youtubeklippen aldrig kan återge samma ljud, stämning, allsång, sångröst och känsla som det var men det kan ju ändå förstås vara roligt att se. Speciellt för mig som kan läsa den här egna recensionen om många många år och minnas den där underbara Lördagskvällen där jag och två av mina bästa vänner fick se en magisk konsert ihop!


Recension Expressen >
Låt för låt av Anders Nunstedt, Expressen >


Låtlistan

Dom där jag kommer ifrån ++++
Ingen av mina favoriter från nya skivan men den växte här.

Kom igen Lena +++++
Redan i låt två började hela Hovet gunga och dansa!

Saknade te havs ++++
Precis som med den första låten, bättre live än på nya albumet. (Klippet ej från konserten)

13  ++++
Ingen av mina favoritlåtar men en bra publikfriande version med solon mm.

Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din  +++++
Underbar poplåt med lugna partier och sprakande tempohöjningar

Mitt Gullbergs kaj paradis  ++++
Härlig övergång från föregående låt och bra gung i publiken

Klubbland ++++
Missade halva låten pga toabesök men den var bättre live än vad jag förutspått.

Jag vet vilken dy hon varit i  +++++
Ännu en klassisk ballad av Hellström, ljuvlig!!!

Hurricane Gilbert ++++
En publikfavorit och "Hurricane" själv på scenen omtumlad av responsen

Jag har varit i alla städer  ++++
Shit vad denna låten växte i mina ögon efter detta!

Magiskt, men tragiskt  +++++
Gammal låt från första klassiska albumet men en nyupptäckt favorit för mig

Shelley +++++
Bra låt som växer grymt i denna liveversion.

Gårdakvarnar och skit  +++++
Sången, saxofonen, texten. Ståpäls hela låten!

Tro och tvivel +++++
En av kvällens största höjdare, fantastisk låt som exploderar stundtals

Ramlar  +++++
Inte någon på Hovet kunde vara still under denna partyexplosion!

En midsommarnattsdröm  +++++
En av mina favoritlåtar!

Kärlek är ett brev skickat tusen gånger  +++++
Dags för ståpäls igen då. Episk!!! Som recensenterna brukar skriva.

Nu kan du få mig så lätt  +++++
Håkan först ensam med pianisten sedan med bandet på scen så exploderar allsången!!!

För en lång lång tid  +++++
Fantastisk poplåt med sköna saxsolon och danslust bland publiken

Känn ingen sorg för mig Göteborg  +++++
Allsången, konfettiregnet, glädjeorgien och Hovet exploderar!!!  Ett till klipp >

River en vacker dröm  +++++
Klart bättre live än på skivan, började känna vemod för att det snart var slut.

Du är snart där  +++++
Tjatigt men ståpäls igen och jag älskar den här fina balladen.

Vi två, 17 år  +++++
Håkan ville inte sluta och inte publiken heller med allsången (se klippet)





Kommentarer >>
Postat av: Linda Andersson

En dröm för mig är att se Robbie Williams live... har sett lite klipp från någon dokumentär, men det är ju inte alls samma.

2010-11-18 @ 22:33:39
URL: http://chagak.blogg.se/
Postat av: Mattias

Ja det var en helt fantastisk konsert det också, fullsatt Ullevi, 29 grader varmt o grym låtlista! Förhoppningsvis kommer han tillbaka i gammal god form o gör en ny världsturne med Sverige med på listan.

2010-11-19 @ 08:13:26
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Fredrik P

Väldigt bra skrivet och sammanfattat , fick gåshud av några av kommentarena till låtarna..håller verkligen med dig om " jag har varit i alla städer "

2010-11-19 @ 23:07:27
Postat av: Mattias

Tack Fredde! Kul att du höll med!! Blir kul att ha denna recension att kika tillbaka på om 10 år eller så...

2010-11-20 @ 07:45:52
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: GUESS WHO?!

- grattis till liverpools seger idag!

2010-11-20 @ 23:15:33
URL: http://dajeroma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0