R.I.P. Ronnie James Dio

En av hårdrockens största ikoner har gått bort då Ronnie James Dio i Söndags förlorade kampen mot cancern. Den lille mannen med den stora rösten blev 67 år gammal och har ju en grym meritlista inom hårdrocken. Han har ju varit sångare i grupper som Elf, Black Sabbath, Rainbow, Dio och så gruppen Heaven and  Hell med de gamla polarna från Black Sabbath som han ju skulle ha turnerat med i sommar men så blev det ju tyvärr inte. Just Heaven and Hell har jag inte lyssnat så mycket på men måste se till att göra det.

Mina starkaste minnen av honom är ju främst från hans tid med den egna gruppen DIO under 80-talet då de släppte några grymma album som "Holy Diver", "The Last in Line" och "Sacred Heart". Om någon Spotifylyssnare vill höra på 80-tals hårdrock när den är som bäst så kan ni t ex lyssna på samlingsalbumet Diamonds med Dio från 1992. Det känns lite sorgligt att Ronnie James Dio är borta och jag ångrar att jag aldrig tog tillfället i akt att se honom live men hans musik kommer alla fall leva vidare!

Här nedan är fem fantastiska hårdrockslåtar med Dio!


Rainbow in the Dark


Rock´N´Roll Children


Holy Diver


The Last in Line


Don´t Talk to Strangers


Kommentarer >>
Postat av: F Persson

ja detta var vemodigt.... lyssnar på the last in line ...kommer ihåg att jag hade den på kassettband

synd att man aldrig såg honom live ....nu är det försent



2010-05-17 @ 20:01:20
Postat av: Mattias

Ja när vi partajade i somras o körde gamla klassiker på spotify minns jag att vi pratade om Dios låtar som håller än. Ja Dio spelade ju t om i Gävle för några år sen men det valde man ju tyvärr att missa.

2010-05-18 @ 08:17:18
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: anna

han är underbar Håkan Hellström, som ett lyckopiller när man ser honom live, lovely :) jag ska se han på scandinavium i november, riktigt nice!

2010-05-20 @ 08:17:35
URL: http://addspirit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0