Hockey-VM 2009

Då är hockey-VM över för denna gång och Ryssland blev alltså världsmästare efter seger med 2-1 mot Kanada i en väldigt rafflande underbar hockeyfinal. Vet att många spyr på hockey-VM pga upplägget där allt avgörs efter vilka NHL-proffs som blir tillgängliga men så är läget och det har alla fall varit många bra hockeymatcher tycker jag.

Även om våra pinsamma kvällstidningar dundrade på med rubriker om fiasko efter Tre Kronors förlust i semifinalen mot Kanada så tycker jag Sverige har gjort ett bra hockey-VM med de förutsättningar man haft. Vi var inte på nåt sätt utspelade mot Kanada men förlorade mot ett bättre lag och en bronsmedalj tycker jag var bra gjort.

Nu längtar jag redan väldigt mycket till OS i Vancouver då hockeyturneringen där kan bli den bästa någonsin känns det som. Där kommer Ryssland och Kanada att ha fantastiska lag men förhoppningsvis kan Sverige utmana som ju också får ett superlag. Från detta VM-lag gissar jag att ca 3-4 spelare kommer med till OS men jag får återkomma om det längre fram.

Så här betygsätter jag svenskarnas insats under detta VM. (skala 1-5)

Målvakter:
Jonas Gustafsson, 4 - Internationellt genombrott och spelar ju i NHL nästa säsong
Johan Holmqvist, 2 - Blev skadad och hann inte visa upp så mycket
Stefan Liv, 4 - Förutom ett av målen var han strålande mot USA. Kul för honom!

Backar:
Magnus Johansson, 4 - Lite ojämnare än ifjol men ofta lysande. OS-back?
Jonny Odoya, 4 - Imponerade stort ! Har utvecklats enormt och kanske blir OS-back.
Kenny Jönsson, 5 - Lika strålande som vanligt och måtte han inte sluta nu!
Niklas Grossman, 2 - Använde kroppen bra stundtals men gjorde en del misstag.
Anton Strålman, 3 - Lite ojämn men kreativ offensivt och tuff i närkamper
Carl Gunnarsson, 4 - Utmärkt i de matcher han fick chansen i. En skräll!

Forwards:
Mattias Weinhandl, 5 - Tre Kronors bäste forward!
Tony Mårtensson, 4 - Passningsgeni som igen gör ett bra VM
Loui Ericsson, 3 - Lite för få mål men gjorde ändå ett bra intryck i bästa kedjan
Martin Thörnberg, 1 - Svår uppgift att spela med puckkäre Omark men blek. Skadad?
Johan Harju, 2 - Helt ok VM-debut och bra i matcherna mot sämre motstånd
Linus Omark, 3 - Strålande stundtals men lite för puckkär och sämre mot bra motstånd
Kristian Huselius, 3 - Utmärkt mot Tjeckerna men lite ojämn och slarvig stundtals
Rickard Wallin, 3 - Bra defensivt och i boxplay, gör alltid sitt jobb. Jörgen Jönsson light..
Marcus Nilsson, 4 - Hans typ av spelare behöver Tre Kronor fler av. Gjorde ett bra VM!
Patrik Berglund, 1 - Fick ej förtroende och såg väldigt tung och seg ut mest hela tiden
Niklas Persson, 3 - En bra VM-debut av ex-Leksingen som nu försvinner till Ryssland
Johan Andersson, 2 - Anonym men slet bra som vanligt och speciellt i boxplay


Ryssarna firar efter Radulovs briljanta 2-1 mål

Kommentarer >>
Postat av: Håcke

Javisst, SWEs VM-insatts var helgjuten med tanke på spelarmaterialet. Tycker dock att turneringen ska slopas i dess nuvarande form.

2009-05-12 @ 09:52:39
URL: http://merasport.blogg.se/
Postat av: Linda Andersson

Det jag stör mig mest på när det är hockey, är att man vinner ett guld med förlorar ett silver. Förstår du hur jag menar? Det är ju jättebra att komma två i en vm, men så känns det ju inte precis när man har förlorat en match.

Fast jag har ingen aning om hur man skulle kunna ordna det på annat vis.

2009-05-12 @ 14:21:09
URL: http://chagak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0