Till akuten

Vårt 2009 har minsann inte börjat så bra måste jag säga. Mådde lite illa när jag la mig inatt och gick upp vid 01-tiden för jag trodde att jag skulle behöva spy. Så blev det inte men när jag sen skulle lägga mig fick jag enorma kramper och bröst/magsmärtor så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Blev alldeles svettig, fick svårt att andas och stånkade som att jag skulle föda barn här hemma. Jag väntade bara på att en Alien skulle hoppa ut ur magen som i den filmen ni vet.

Tina ringde sjukvårdsrådgivning men när det släppte efter 5-10 minuter tyckte jag det var onödigt att åka in. Efter en 25 minuter kom de där djävla kramperna igen så Tina kom ner och fick ringa till akuten. Så de kom hit med ambulans och hämtade mig. När jag väl satt i bilen in kändes det skapligt ok igen när kramperna släppt så det kändes rätt löjligt att ligga på en bår med syrgas och få ta EKG mm. Trevliga ambulansgrabbar som man kunde skämta lite med och en av dem skulle precis bli pappa så jag fick ge några experttips.

Väl inne på sjukhuset fick några trötta buttra sköterskor ta lite mer prover på mig innan jag fick vänta en timme på en också väldigt trött doktor. Han ingav inte direkt något stort förtroende den unge doktorn och det kändes lite som om de tyckte man var där i onödan fast alla samtidigt sa att man absolut ska åka in med den typen av smärtor.

En sköterska tyckte jag kunde ta bussen hem vilket känns som ett litet bevis på att de inte insåg hur jag mår när jag får mina magkramper. Tänk om jag dessutom skulle behöva spy eller springa på toa. Nä, istället kunde Tinas mamma som tur är komma in till Max så att Tina kunde hämta mig där vid sextiden på morgonen. I väntrummet på väg hem fick jag nya kramper men kände inte att det var nån mening att vända om eftersom ingen där ändå kunde hjälpa mig.

På morgonen hemma fick jag några nya rejäla krampattacker med enorm smärta och domnade bort i båda händerna mm. Enligt läkaren kan man domna bort så för att man hyperventlirar av smärtan. Så vi ringde HC och fick tid hos en doktor där på förmiddagen. Även på besöket där fick jag en sån attack som gjorde att läkaren kanske lite bättre förstod allvaret i det hela och gjorde en rad undersökningar av bukspottskörtel, galla mm.

Imorgon ska jag få åka in till Gävle för att göra en sån där Gastroskopi eller vad det heter när de skickar ner en videokamera i magen, brrrr. Jag känner lite rädsla inför att göra en sån och bara jag inte får mina kramper då så jag inte kan ligga still. Samtidigt självklart skönt att få kolla upp så att allt är ok. Doktorn på HC verkar misstänka att det är något med magsäcken och magsyran som kan krångla ibland och ge väldiga smärtor men vi är lite skeptisk till det. Jag fick alla fall några tabletter att äta den närmaste månaden för att justera eventuella sådana problem.

Nu på kvällen har jag kännt mig skaplig lite längre perioder och de senaste kramperna är inte lika hemska tack och lov. Jag har bara ätit en banan och två knäckebrödmackor på ett dygn så jag kanske ska försöka få i mig nåt mer då man ju inte får äta de närmaste fem timmarna före den där gastroskopin imorgon bitti.

Det blev ju ingen sömn natten som var och inte för min underbara flickvän heller så jag hoppas vi kan sova skönt inatt och att magen känns bättre imorgon. Nu blev det otroligt mycket gnäll igen från min sida men det känns som om vi har haft lite missflyt nu med magsjuka, inbrott, ryggskott och sen detta. År 2009 blir förhoppningsvis bättre framöver!

Kommentarer >>
Postat av: Christina W

Det där låter ju jätteläskigt...

2009-01-12 @ 20:31:35
URL: http://metrobloggen.se/godmat
Postat av: Maria

Hoppas det går bra imorgon och att du får må bättre inatt!!

2009-01-12 @ 21:28:32
Postat av: Janne

Krya på dig Matte! Hoppas dom hittar vad som är fel. Men bemötandet är ju under all kritik men det är väl klassikern. Ta 2 Alvedon och kom tillbaks om en vecka om det inte blivit bättre. Skandal!!!

2009-01-12 @ 22:09:25
URL: http://janne73.blogspot.com
Postat av: jama

Men fy. Stackare.



Och här sitter jag o tycker lite synd om mig själv oxå. Har vart till vårdcentralen idag o träffat läkare pga att jag haft ont i magen i 2 veckor, långt ned till vänster. Va på gynakuten förra veckan för att kolla att det inte va nån inflammation i äggledaren eller att spiralen flyttat sig. Så nu har jag lämnat lite prover idag o doktorn kände mig t o m i rumpan...fan va utlämnande man känner sig...ihhhhh. Har tänkt blogga om det men har inte orkat. Har haft värk hela kvällen, sambon jobbar, barnen sover...o jag har gråtit en liten skvätt...



Plus att jag läser massor om dessa symtom på nätet och är ju typ dödssjuk då ;) Bävar lite för att jag oxå måste göra massa obehagliga undersöknigar (har ju betat av en idag)



Lycka till nu med ditt o krya på dig.

2009-01-12 @ 22:15:24
URL: http://jama.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag var på akuten m mormor på nyårsafton. Samma sura sköterskor o pojkvaske t läkare! ;) Fattar du att han sa t mormor "har du varit på muggen?". Vilket språk. Sen satt han bara där och log. Skum. Vi var där igen i lördags natt... lika ung läkare men kvinnlig o betydligt trevligare.

2009-01-12 @ 23:26:02
Postat av: Nina

Det första som slår mig är när jag fick såna smärtor första gången!!



Jag trodde på riktigt att det var hjärtat.... att jag höll på o få hjärtinfarkt!





Det gjorde så galet ont...



Jag fick lite panik första gången...men när de kom igen sen så förstod jag att det var just magmunnen som strular. O det är många gånger folk söker för hjärtat så visar det sig att de har magsår typ. För mig hjälper det att ta tyo halsbränne medicin när jag får dom där kramperna.



Kanske värt att prova om det kommer fler kramper??



Jag tog dubbla Rennie och 2 samarin. Då släppte det efter en stund....



Sen är det jättebra o kolla upp det såklart, det finns säkert bättre mediciner att få då.



Hade du ätit nåt speciellt innan tro???



KRYA PÅ SIG NU!!

2009-01-13 @ 07:30:18
URL: http://niiinis.blogg.se/
Postat av: pangis

Aj aj det där var inget kul!!!!



Be dom kolla upp om det inte är gallsten eller njursten.. Om en sten fastnat i gallgången så får man sådan kramper.. Så där var det när jag hade gallsten.. Det ser dom via ultraljud..



Hoppas det löser sig.. PS jag har gjort gastroskopi.. jag säger bara.. Andas..! Tänk på något annat och andas då går det rätt bra faktiskt!

2009-01-13 @ 08:38:00
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Fru P

MEN KÄRA NÅN!!!



Va läskigt. Tina måste ha varit asrädd! Usch.



Tur att du känner dig bättre. Krya på dig massor nu o var rädd om dig själv.



2009-01-13 @ 08:40:52
URL: http://pendelilska.blogg.se/
Postat av: DD

Nämen....



Vilken dålig start på 2009. Hoppas verkligen att det blir bätter. Kämpa på.



Kom ihåg din egen rubrik - You'll Never Walk Alone!



*kramar*



2009-01-13 @ 10:41:18
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Linda

Inge vidare du :-/

Hoppas de kommer underfund vad som felar idag, och att undersökningen gick bra!

Tänkte på gallan efter jag pratade med Tina igår, det skulle kunna vara gallsten med dess anfall.

2009-01-13 @ 10:52:27
Postat av: Honung

Stackare! Men nu kan det bara bli bättre.

2009-01-13 @ 16:45:21
URL: http://honungsbullen.blogg.se/
Postat av: Mattias

Tackar för alla vänliga kommentarer! Uppskattas!! :)



Det känns alla fall bättre idag och framförallt slipper jag de här kraftiga magattackerna även om jag fortfarande har lite huvudvärk och magont.



Gastroskopin var ju inget jag vill göra om varje dag men det gick ju rätt fort och de hittade inget fel där alla fall. Återkommer mer senare!

2009-01-13 @ 16:58:08
URL: http://jack71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0