Havregrynsgröt

Nu är det dags att åter igen försöka sluta med Te & Smörgås på morgonen för att istället gå över till Havregrynsgröt. De få gånger jag äter nyttig frukost så blir det oftast Havregrynsgröt med äppelmos, linfrön och mjölk. Egentligen borde jag ha havremjölk till gröten istället då jag inte tål mjölk så bra men hur gott är det!

Någon som har förslag på hur man får en havregrynsfrukost att fresta rejält?


Kommentarer >>
Postat av: pangis

Nej.. :-)

2008-09-11 @ 14:36:40
Postat av: Linda

Ha i skivad banan i, eller varför inte nötter och torkade frukter - aprikoser är mums! Sedan brukar jag lyxa till det med sylt - lingonsylt är favoriter. Kanon att ha egengjord, så slipper de bli alltför sött som de köpta tyvärr är.

2008-09-11 @ 15:00:39
Postat av: Honung

Havremjölk suger präktigt. Men pröva med låglaktosmjölk. Smakar riktigt bra.

2008-09-11 @ 17:02:34
URL: http://honungsbullen.blogg.se/
Postat av: Jerpa

Om du vill ha en riktig dundergröt så är "järngröt" nånting för dig. Man lägger vissa saker i blöt på kvällen och på morgonen kokar man ihop gröten. Själv gillar jag den då den är god och ger mer mättnad i magen långt in på dagen. Kan återkomma med receptet.

Till den och även fiberhavregryn (vanlig havre blir ju bara klister) så brukar jag ha mosad banan och mjölk. Lingon brukar också gå bra.

2008-09-11 @ 23:19:01
URL: http://www.jerpa.se
Postat av: Stina

Recept på dundergröt kopierat från en blogg



Här är receptet som blir ca 3-4 stora portioner. Bra är att gröten går att ha i kylen upp till en vecka så även om du bara är en person som äter så kan du ta fram och värma i morgon igen:



1/2 dl linfrön

1/2 dl russin

1/2 dl katrinplommon (kanske dela dem lite)

1/2 dl torkade aprikoser (skär lite här också )

1/2 tsk salt

7 dl vatten

1 dl havrekli

2 dl fiberhavregryn



Lägg allt utom havrekli och fiberhavregryn i blöt i en kastrull under natten (och NEJ det är inte alls jobbigt!) När morgonen kommer och grytan redan står på spisen så är det bara att vrida på plattan och tillsätta kli och gryn, för att koka under omrörning 3-5 min.

2008-09-11 @ 23:40:02
Postat av: Malla

Näee... Så´nt där grötande.. Bläk!!! Om du nu måste.. Så ta låglaktosmjölk.. Eller köp vanlig.. Å köp så´´na där antilaktospiller som ska finnas på apoteket..



Pok



Mallagrötnotbralla

2008-09-12 @ 07:39:50
URL: http://desperatenotwives.blogspot.com
Postat av: Nina

När jag körde grötfrukost så varvade jag med o ha i:



Riven äpple o kanel, nyttigt o gott som fan!

Mosad banan och kanel, oxå skitgott! O sen hade jag ibland i mjölk.... för o lyxa till det!



Önskar jag tyckte det va gott nu...min kost är rätt enkelspårig nu eftersom jag inte fixar o äta allt!



LÄÄÄNGTAR till jag inte längre behöver tänka utan bara öppna munnen o skopa i!

2008-09-12 @ 08:42:12
URL: http://niiinis.blogspot.com
Postat av: Fru P

Havregrynsgröt i da shit. Gott som fan med äppelmos dessutom! Själv kör jag ALLTID lättfil med Paulúns müsli. Gott som fan, men... lite kallt nu. Kanske också skall konvertera till havregrynsgröten.



2008-09-12 @ 09:11:38
URL: http://pendelilska.blogg.se/
Postat av: sara

Du har väl krossade linfrön :)

2008-09-14 @ 09:27:11
URL: http://andrasidanlandet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0