Photoshoptips

Jag kommer lite då och då framöver att tipsa om lite bildredigering och bloggdesign men främst då för nybörjare eftersom jag själv inte är någon expert. Dessutom tycker jag det är bra för mig själv att ha dessa tips tillgängliga i bloggen om jag glömmer bort hur man gör.

Första tipset gäller hur man tar bort blänk på foton i Photoshop.
(Klicka på bilden nedan för att se exempel)

1. Öppna en bild i Photoshop som har blänk som du vill ta bort.

2. Välj verktyget Klonstämpel i verktygslådan. I Alternativfältet , ändra läge från Normal till valet Mörkare istället.
och välj en mjuk och ganska stor pensel.

3. Håll ner Alt-tangenten och klicka en gång i ett rent område av huden (utan blänk) i närheten av det blanka området så det blir en liknande nyans.

4. Släpp sen Alt-tangenten och börja att måla, dutta på blanka områden på huden med klonverktyget.

5. OBS! Jobbar du med olika delar av ansiktet så ta nya prov med Alt-tangenten i närheten av det område som du ska "fixa" till. T ex om det är blänk i pannan så håller man ner Alt och klickar med musen på ett blänkfritt område i pannan först. I exemplet nedan har jag också ljusat upp den högra bilden lite så ni vet.

Just verktyget Klonstämpeln är ju väldigt användbart om man vill ta bort onödiga saker som fastnat på fotot mm. Fast detta får jag återkomma till eller så Googlar ni så finns massor av bra tips på detta. Som här t ex >>


Kommentarer >>
Postat av: Nina

Du som verkar kunna lite.... ja har lyckats strula bort lite grejer!

När folk kommenterar på min blogg så syns det inte vem det är ifrån...å de e ju lite synd känner jag :(

Tips?? Vad har jag deletat som jag inte borde?

Söt bebis..... bebishjärtat värker....

2008-03-03 @ 09:47:05
URL: http://niiinis.blogg.se
Postat av: roffe

Jag säger bara....Youtube.com....där finns all hjälp man kan få.

Men det är bra att du är så säker på photoshop så då är det lätt och fråga dig... Du får vara min Photshopsupport...hehe

2008-03-03 @ 14:24:54
URL: http://dtmaerd.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0