Miniserier

Jag tycker att det är trist att det visas färre miniserier på tv nu för tiden. Oj vad många bra sådana man har sett genom åren! Många tv-serier som t ex Lost, Prison Break hade ju "mått bra" av att ha gjorts som miniserie istället för att bara vräka på med avsnitt och förstöra något som hade kunnat vara bland det bästa man sett. Jag väljer ut fem miniserier som jag minns och verkligen kan rekommendera ifall någon skulle missat dem. De här miniserierna är dessutom ofta är väldigt billiga att köpa på discshop och liknande sajter.

Fyll gärna på om ni har någon miniserie ni vill tipsa mig eller andra om!

Nord och Syd
Handlar om Orry och George som blir bästa vänner på krigshögskolan och sen under inbördeskriget i America hamnar på varsin sida i kriget med sina familjer. Fantastisk serie med Patrick Swayze, Kirstie Alley m.fl.

Törnfåglarna
Sändes första gången på 80-talet och var en riktig snyftarserie vad jag minns. Sällan har man önskat så mycket att två människor skulle bli ihop som Father Ralf och Maggie.

Rötter
Handlar om slaveriet i Amerika och är en fantastisk välgjord men otäckt grym serie. Minns att jag och mina kompisar i tonåren kikade på den en hel natt i nio timmar i sträck. Kunta Kinte glömmer man aldrig.

Tillbaka till Eden
Ännu en Australensik bra miniserie som sändes på 80-talet. Vem kan glömma krokodilscenen?

Band of Brothers
En krigsserie där man får följa en pluton under det andra världskriget. Sändes i 10 delar och rekommenderas.

Några andra sevärda:
Bangkok Hilton, Krigets Vindar, Lace, Tillbaka till Lonesome Dove, Pestens tid, Shogun

Svenska guldkorn:
Fiendens Fiende och Tusenbröder

Kommentarer >>
Postat av: Fru P

Åh jag håller verkligen med dig!! Alla dessa miniserier man minns! Tack för nostalgitrippen! Nyligen gick ju Kungamordet o dessförinnan Kronprinsessan. Fyra avsnitt vardera. Svensk serie när den är som bäst. Me like a lot!

2008-03-15 @ 23:44:41
URL: http://pendelilska.blogg.se
Postat av: Mattias

Kungamordet har vi inte sett än men ska snart...hört att den serien var bra! Kul med fler som gillar miniserierna!!

2008-03-16 @ 09:09:27
URL: http://jack71.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0