Lundells biografi del 2

Då har jag i rasande fart läst ut del 2 av Måns Ivarssons biografi om Ulf Lundell. I denna bok avhandlas åren 1983-92 då Lundell som vanligt är produktiv och spottar ur sig böcker, dikter och nya album som t ex Den vassa eggen, Det goda livet och Evangeline m.fl. Första delen av boken handlar ju en del om Lundells alkoholproblem och skilsmässan som tar honom väldigt hårt. Skilsmässan för ju något gott med sig för oss Uffe-fans eftersom albumet "Den Vassa Eggen" som släpps 1985 ju mestadels i texterna handlar om denna period. Det är förstås en höjdpunkt i boken att få läsa om just hur den grymma skivan gjordes och vad låtarna egentligen handlar om. "Den Vassa Eggen" är ju Uffes bästa album och tänk vad många fler som skulle gilla honom om de bara gav den skivan några lyssningar vilket jag själv tyvärr gjorde väldigt sent i livet.

Lite klipp på Youtube från -85


Lundell hade ju som sagt problem med alkoholen under många år vilket under denna tid gav upphov till en del skandaler. Bland annat får man ju läsa en hel del om spelningen i Borgholm, 1985 när Lundell uppträdde väldigt berusad och helt glömde texterna mm. vilket gav stora rubriker som ni kan se på en av bilderna nedan. Sedan var Uffe ju nykter några år innan han började dricka igen och 1991 ställde in en spelning för att sen mynta det klassiska citatet "En iställd spelning är också en spelning"

Jag tycker även del 2 i denna biografi är lättläst och intressant men det beror ju självklart på mitt intresse för ämnet. Lite roligt att läsa om hans romans med Amanda Ooms och diverse olika kända musiker som kommer och går i Uffes band under de här åren. Måns Ivarsson använder ju sig mycket av gamla tidningsklipp mm. och i denna del är det tyvärr inte lika många intressanta intervjuer med musiker mm. som gjorde första boken intressant. Det är väl inte helt lätt heller att skriva en biografi om en person som själv inte vill bli intervjuad och underlätta detta arbete kan jag tänka mig. För mig som icke-Lundellexpert är det likförbannat hyperintressant och jag kastar mig nu över den sista boken!


Kommentarer >>
Postat av: Honung

Dom där böckerna.... Är de dyra?

2008-07-16 @ 21:31:13
URL: http://honungsbullen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0