Hemma från Stockholm

Torsdag
Vi åkte hemifrån redan vid 8-tiden eftersom vi skulle hämta nyckeln till Pelles lägenhet vid 10-tiden i Enskede. Efter att ha träffat Pelles syster där och fått nyckeln till lägenheten så bytte vi blöja på Max innan vi sen åkte vi till Barkaby Outlet. Tina och jag hittade ingenting till oss men Max fick lite nya kläder vilket fall vilket ofta blir resultatet från våra shoppingturer numera! Vid lunchtid käkade vi på Mcdonalds där man nu som småbarnsförälder verkligen uppskattar tillgången till Micro, skötbord och barnstol. Vid 13-tiden åkte vi mot Stockholm igen för att checka in på Hotell Clarion på Södermalm. Lite kaotiskt i trafiken där på Ringvägen på Söder men till slut hittade vi rätt och lyckades även hitta en bra parkering. Innan vi hittade in till bussfilen utanför hotellet där man tydligen skulle ställa sig vid incheckning hade jag och Tina nog denna resans enda irritation på varandra när jag som stressad bilförare ville ha lite goda råd från min kartläsare som dessutom har svårt med vad som är höger och vänster *ler*  Perra och Karin kom alldeles efter oss och jag tyckte lite synd om dem då de inte alls fick så stort rum som de hade förväntat sig när de bokade. De fick sova lite trångt fem st men det verkade funka ok ändå.

LIte senare på eftermiddagen tog hela sällskapet en sväng ut på Söder. Man kan ju konstatera att det var lite enklare förra sommaren att hitta restauranger, uteserveringar när det bara var jag och Tina som hängde på Söder. Nu var vi två familjer med 3 barnvagnar och fyra barn med många olika viljor vilket inte är lätt när man ska hitta en restaurang mm. Vi gick alla fall upp på mysiga Mosebacke där vi kunde dricka lite öl/drinkar men tyvärr fick vi ju inget av de bättre borden med sol och den enorma utsikten man kan ha där uppe. Lite senare strosade vi tillbaka ner för Götgatan mot hotellet och käkade inne på shoppingcentrumet Ringen Centrum som ju låg precis mitt emot vårt hotell innan vi sen gjorde kväll rätt tidigt.

Fredag
Max sov för första gången på länge helt ok och vaknade inte alls så många gånger vilket gjorde att jag kände mig riktigt utsövd vid halv sju när jag klev upp. Perra och jag tog en joggingtur på morgonen vid sjutiden och sprang både bort mot Hammarby Sjöstad och efter vattnet vid Årstaviken mot Tantolunden. Jag som tycker jag börjar få bra koll på Stockholm har fortfarande odugligt lokalsinne vilket gjorde att vi hamnade lite offside då vi utan att märka det hamnade på "fel" sida av Ringvägen. Fast till slut hittade vi hem och efter att ha joggat/promenerat 1 mil var det extra gott med hotellets lyxiga frukostbuffé!

På förmiddagen promenerade hela sällskapet ner till Djurgårdsfärjorna vid Slussen för att åka över till Gröna Lund. Där var även brorsan o Anna med sina tre barn som vi skulle möta upp. Min brorsdotter Olivia gick en del med oss men brorsan hann jag knappt träffa där inne då vi hela tiden var på olika platser och Max lilla kusin Milton behövde ammas mm. Dessutom tyckte nog kusin Milton som bara är 7 veckor gammal att det var lite väl livat på Grönan vilket jag verkligen kan förstå. Jag tyckte själv det blev jobbigt stundtals med allt skrik och liv där inne medan Max däremot var lugnet själv hela dagen!!!

På "Grönan" var ju även två av mina bloggkompisar Fru P och Frippo med en av döttrarna. Jag och Frippo hade messat lite om att synas och ta en fika eller öl men det blev tyvärr aldrig läge för det. När de messade om att de tog en öl på Tyrolbaren eller nåt var jag på en helt annat plats och oftast upptagen med att vara barn/barnvagnsvakt då de andra mer karusellsugna åkte karuseller. Hoppas vi kan ses någon annan gång för det hade varit trevligt!

Det blev inga karuseller alls för mig men till slut hann vi alla fall med att köra en femkamp jag, Tina och Perra. Det bär emot men jag måste ju berätta att Tina vann den femkampen och vann en välförtjänt öl på Tyrolbaren senare mot kvällningen. Jag vill snart tillbaka och få min revanch!!!

Mot kvällningen åkte Tina, jag och Max hemåt lite tidigare och avslutade kvällen på hotellets relaxavdelning där vi badade med en fin utsikt ut mot Årstaviken. Max tog sitt första bad i en stor pool vilket gick jättebra även om det var gränsfall på om vattnet var för varmt. Precis som kvällen innan blev det sen sängläge på hotellrummet med massa godis och tidningar.

Hungrig Max :)

Lördag
Förutom att checka ut så sprang vi mest runt på Söder i olika butiker hela dagen. Perra och Karin åkte hemåt Sandviken på eftermiddagen medan vi åkte hem till Pelle och Anna-Lindas lägenhet i Enskede. Det kändes skönt att bo i en lite större lägenhet med fler rum än vad man hade på hotellet.

Söndag
Vi tog bilen ner till Söder där vi numera vet precis vart man kan hitta parkeringar. Käkade lite och tog sen bilen och åkte runt lite i Stockholm innan vi sen på eftermiddagen åkte ut till Nacka Forum. Alltid när jag åker ut på Värmdö blir jag lite nostalgisk och tänker tillbaka och längtar lite tillbaka till Lillsvedstiden och nästa sommar måste vi se till att åka ut till min gamla skola. Efter lite shopping vid Nacka Forum och en snabbtur ut till vackra Saltsjöbaden så åkte vi sen till Orminge för att besöka Johan, Anna och lilla Kajsa. Jätteroligt att träffa Johan, Anna och Kajsa i radhuset där vi bodde förra sommaren. Vi bjöds på god grillat mat och bara surrade lite i några timmar innan vi åkte tillbaka till Enskede på kvällningen. Det blev en skön solig dag trots att SMHI utlovad dåligt väder så det var ju lite synd att vi slängde bort en stor del av dagen på shopping och bilåkande men men.

Måndag
En regnig dag och efter lite beslutsångest bestämde vi oss för att åka hemåt. Lite frestande att stanna med tanke på att högtrycket var på väg men skönt att komma hem också. På hemvägen stannade vi till på Globens Köpcentrum och Kista Gallerian. Jag kan lova att mina ben var mer trötta efter den här helgen än vid en femtimmars tennismatch mot Wanke! Varför placerar de inte ut fler stolar på affärer som H&M, Polarn och Pyret m.fl.??? Mot kvällningen åkte vi hemåt och skönt nog så körde Tina hela vägen hem så jag kunde sitta och busa med Max i baksätet. När vi kom till Gävle hamnade vi i världens åskoväder och Max blev lite rädd o visade en rejäl surläpp för första gången på flera dagar.

Vår älskade lilla Max har varit helt ljuvlig de här dagarna i Stockholm och har knappt gråtit en enda gång. Han har varit på ett väldigt glatt stabilt humör trots alla intryck han måste ha fått när vi mött alla dessa människor i storstaden. Dessutom har han sovit mycket bättre än på länge då han ju sovit mellan oss.

Jag trodde det skulle kunna bli lite besvärligt att resa med en bäbis då man måste byta blöja, värma välling och sånt på olika platser men det har gått väldigt bra. Så att resa med Max gav mersmak även om man ibland kände sig lite begränsad när vi hade barnvagnen och Max med oss. Jag tycker dessutom inte alls om när man känner sig i vägen vilket man ju förstås ofta gör i Stockholm med barnvagn. En del andra småbarnsföräldrar som man ser verkar inte alls bry sig om man blockerar vägen för andra men det gör jag. Apropå barnvagn så är vi ju ruskigt nöjda med vår BabyTravel Jogger och det är ju så skönt att köra runt i butiker när den är så lättstyrd. Att Max sen sover väldigt bra i den och tycker om att åka framåt gör ju att det blev ett väldigt lyckat köp! Det blir förstås många fler resor till Stockholm i framtiden och förhoppningsvis både med och utan Max om vi kan skaffa barnvakt!