Adjö Peking

Då är de olympiska spelen i Kina år 2008 över! Även om jag inför OS inte kände mig så jättetaggad så har jag ändå tittat på väldigt mycket tack vare pappaledigheten och digitalboxens inspelningsmöjligheter. Det kommer bli lite tomt nu när det är slut. Jag hade faktiskt tippat precis fem svenska medaljer på en sajt på nätet inför OS men vad trist att få rätt! Självklart är detta ett stort fiasko för Sverige om man ser på hur många som underpresterat i detta OS!

5 Höjdpunkter
- Michael Phelps alla världsrekord och 8 guld
- Usain Bolts tre fantastiska guld och coolast var 100 meters-finalen
- Jörgen Perssons framfart i pingisen! Fantastiskt insats av honom!
- Tomas Johansson/Simon Aspelin tar sig till final med 19-17 i avgörande set
- Johan Wissman tar sig till final på 400 meter



5 saker jag önskar inte hade hänt

- Sanna Kallurs häckstupning! Hela Sverige sörjer fortfarande!!!
- Stefan Holm river på 2.36 med yttersta hälsenan och missar medalj
- Ara Abrahamians förlust i semifinalen med hjälp av domar/pampdjävlar
- Att Carolina Klüft visade att hon visst kan misslyckas
- Att Kinas nationalhelgon häcklöparen Liu Xiang var skadad

3 sporter jag klarar mig utan i OS (egentligen många fler)
Taekwondo - Slösade 10 min av mitt liv för att se dem försöka skrika sig till poäng
Brottning - Obegripliga regler i en trist sport som styrs av idioter
Gång - Vem kom på denna så kallade sport?

Sexigast i OS (Har ej vattenpolo med som Pangbruden gillar)
- Friidrotten förstås och främst då utövare av sprint och hoppgrenar
- Beachvolleyn
- Alla cheerleaders som man väldigt sällan fick se i bild

Citat 1 - Ara Abrahamian
"Om det jag gjorde är värt en livstids avstängning så borde dopningsåterförbrytaren Blonska få dödsstraff"

Citat 2 - Thabo (Killen från kvällsöppet, TV4 som nu kommenterade Taekwondo i SVT)
"Välkommen till bronsmatchen där man gör upp om bronsmedaljen och där svenska Carolina möter brasilianskan Natalia som är från Brasilien.

Citat 3 - Magnus och Brasse
"Fem dopade människor är fler än fyra dopade hästar"

Om SVT:
Jag tycker att SVT har gjort bra sändningar från OS! Väldigt bra kommentatorer på de idrotter jag bryr mig om som Staffan Lindeborg, Jacob Hård, Jonas Karlsson m.fl. Bra bisittare/experter som t exi Glenn Strömberg och Hans Chrunac. Jag tycker även Marie Lehman sköter studiojobbet bra i Peking liksom duktige André Pops här på hemmaplan. Trots att även jag reagerade på Peter Jonssons intervju med Sanna Kallur så blev det där lite väl uppförstorat och han skötte sitt jobb bra i övrigt på friidrotten förutom just den intervjun.

Olssons Studio
var ett småroligt OS-program som kunde varit bättre med längre sändningstid och roligare gäster!

Radiosporten
har jag inte lyssnat på så mycket men ett bra tips är ju att gå in och lyssna på referat i efterhand som t ex när Usain Bolt tar världsrekorden mm.

Nästa sommar-OS blir i London år 2012 och då hoppas vi på fler än fem medaljer även om framtiden för svensk idrott inte ser sådär jätteljus ut just nu! Undrar om London kommer flasha med någon lika häftig arena som "Fågelboet"?


Kommentarer >>

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Behövs ej och publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0